Klaipėda turi dalyvauti jūrų uosto valdyme

Politikų tribūna

Saulius Budinas, Klaipėdos miesto tarybos narys
2021-11-08

Komentarų: 5

Valstybės įmonės Klaipėdos valstybinė jūrų uosto direkcijos laukia pokyčiai – ji bus pertvarkoma į akcinę bendrovę. Reaguodamas į būsimus pokyčius ir atstovaudamas miesto interesus, užregistravau sprendimo projektą prašyti Vyriausybės perduoti Klaipėdos miestui trisdešimt procentų būsimos bendrovės akcijų.

Sprendimo projektas miesto savivaldybės taryboje turėtų būti svarstomas jau artimiausiu metu.

Oro grupės nuotr.

Padėtų spręsti daugelį miestiečius varginančių problemų

Šiandien Klaipėdos miesto savivaldybė neturi galimybės daryti jokios įtakos uosto veiklai, nors Klaipėda priskiriama „City-Port“ uostamiesčių kategorijai, t. y. uostas vykdo savo veiklą pačiame miesto centre, o miesto teritorija ir infrastruktūra tarnauja uosto poreikiams bei susisiekimui su žemyniniais tranzito koridoriais.

Daugeliui miestiečių puikiai žinomos taršos, triukšmo bei kitos su uosto veikla susijusios problemos, tačiau savivalda mažai ką gali pakeisti.

Kokį ilgą kelią teko nueiti, kol Aplinkos apsaugos ministerijai galiausiai pavyko sustabdyti „Klasco“ geležies rūdos krovą visai šalia miesto
centro. Tokių ir kitų problemų sprendimas, arba tam tikri kompromisiniai bei žalieji sprendiniai turėtų rastis bendradarbiaujant miestui ir uostui.

Uoste veikiančios įmonės neturėtų arogantiškai pūsti geležies rūdą ar kitą taršų krovinį klaipėdiečiams į veidą.

Miestas, turėdamas dalį uosto akcijų, turėtų balsą priimant sprendimus, formuojant uosto valdybą bei stebėtojų tarybą. Galiausiai miestiečių balsas būtų girdimas.

Tai taip pat galėtų padėti išvengti ir teisėkūros problemų. Visai neseniai buvo susiklosčiusi situacija, kai vienu metu buvo rengiami du bendrieji planai – miesto ir uosto, kur aukštesnę juridinę galią turi pastarasis.

Galima finansinė nauda miestui

Lyginant Klaipėdos uosto krovą su aplinkinių Baltijos jūros rytinės pakrantės uostų krovos rezultatais, matyti, kad Lietuvos uostas pirmauja. Už 2020 metus Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija valstybei sumokėjo per 25 mln. eurų dividendų, o miestas tuo metu buvo tranzitinis koridorius bei gyveno su tarša ir dieną naktį dundančiais kroviniais. Uostas prisideda prie privažiuojamųjų kelių į uostą remonto finansavimo, tačiau tai nėra pakankama.

Dalies akcijų paketo perleidimas Klaipėdai garantuotų didesnes miesto biudžeto pajamas, kurios galėtų būti investuotos į miestiečių gyvenimo kokybę.

Iš esmės į pajamas iš uosto veiklos reikėtų žiūrėti kompleksiškiau – galima ieškoti tam tikrų būdų investuoti į mažesnę uosto taršą, žalesnį uosto veiklos kursą.

Valstybės monopolis – retas reiškinys

Baltijos jūros baseino uostuose dideliu nacioalizavimo lygiu pasižymintys valdymo modeliai yra retas reiškinys. Tokia situacija šiuo metu yra posovietinėse šalyse, Rusijos Federacijoje. Kitose šalyse situacija kardinaliai skiriasi.

Pavyzdžiui, Skandinavijos jūrų uostų valdymo modeliai pasižymi tuo, kad veikia viešo kapitalo akcinių bendrovių pagrindu, o akcininkais yra savivaldybės ir (ar) valstybės valdoma akcinė bendrovė. Švedijoje dominuoja municipalinių uostų tipai, kur valdybą sudaro vyriausybės ir savivaldybės skiriami akcininkai. Suomijos jūrų uostai taip pat yra municipaliniai, o jų strateginiame valdyme ypač akcentuojami darnios plėtros ir saugios aplinkos principai, suformuoti jūrų uosto direkcijos vizijoje ir misijoje.

Lenkijos jūrų uostai (Gdansko, Gdynės, Svinouščės, Ščesino) yra viešo kapitalo akcinės bedrovės, kurių savininkai lygiomis dalimis yra vyriausybė, savivaldybė bei privataus verslo kompanijos, o Vokietijoje dominuoja municipaliniai-federaliniai uostų valdymo modeliai. Tai reiškia, kad didžiojoje dalyje modernių uostų savivalda dalyvauja uosto valdyme.

Žada palaikymą Vyriausybėje ir Seime

Mano iniciatyvai paramą pažadėjo aplinkos apsaugos ministras Simonas Gentvilas. Ministras pritaria nuomonei, kad seniai laikas sureguliuoti uosto ir miesto santykius, jis pažadėjo pagalbą palaikant šią iniciatyvą Vyriausybėje bei telkiant parlamentarų palaikymą Seime.

Turiu vilties, kad miesto taryba supras tokio sprendimo svarbą ir ją palaikys, sąžiningai atstovaudama miestiečių interesams.

5 Comments

  1. MIESTAS PASIDARYS SVEIKESNIS, ŠVARESNIS IR ŽALESNIS, JEI...

    …tarši krova ir toliau bus vykdoma viduryje miesto, bet užtat miestas „valdys” 30 % uosto akcijų. Su taršia krova viduryje Klaipėdos miesto reikia pabaigti vieną kartą. Koks skirtumas, kiek % uosto „valdys” miestas, jei šiukšlių krovimo rekordai bus daromi miesto centre? Visi budino įvardinti vakarietiškai-skandinaviškai-lenkiški uosto valdymo modeliai turi vieną esminį skirtumą, lyginant su Klaipėdos uostu: tiek skandinavai, tiek vokiečiai, tiek lenkai iš Gdansko ir kt. jau seniai visas taršias uostų krovas yra iškėlę už miesto ribų. Niekas nebekrauna brudo viduryje miesto. Apie tai ir reikia kalbėti, o ne apie 30%. O tą proto bokštą su iniciatyvą gal galėtų uostininkai ir priglausti pas save? Kad nereikėtų jam nusišnekėti kalbant apie būsimus city-porto valdymo modelius.

    Reply
  2. Šaunuolis,

    puikus populistinis straipsnis, labai patiks šeimininkams Vilniuje: juk savivaldybei priklausančias akcijas daug paprasčiau privatizuoti, nei valstybės turtą. Pritariu @Nuomonei, kodėl tik 30% (nebent kitos akcijos jau pasidalintos)?

    Reply
  3. Dugnas

    visiškas tas Budinas. Pats užsidaręs kabinete išrašo sutikimą/leidimą statyti miesto centre „laikinas”palapines, kad būtų daugiau vietos krauti rūdai miesto centre, paslapčia nuo tarybos sprendimo patvirtina maksimalią uosto plėtrą mieste, pats pagal skambuti įsako perdažyti gabalą miesto -Vitės kvartalo teritorijos Klasco kompanijai bendrajame miesto plane, pats tvirtino planus naikinti mišką daugiabučiams II Melnragėje ir Girulių miške, o dabar pats teikia pasiūlymus, kad uostas už 30% „išgirs miesto poreikius”.

    Reply
  4. Je

    Neturėjo boba vargo, nusipirko paršiuką…

    Reply
  5. Nuomonė

    Kodėl tik 30 proc.? Juk savivaldybės klerkams patinka visai kitokie skaičiai, pvz. 49 arba 51. Ko taip pasikuklinta?

    Reply

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Uostas ir jūra

Klaipėdos uostui - aplinkosauginis sertifikatas

Klaipėdos uostas – pirmasis tarp Baltijos valstybių ir vienas iš 35 uostų Europoje nuo šiol turintis uosto aplinkosaugos vadybos sistemos ...
2024-04-26
Skaityti daugiau

ELTA

S. Gentvilas: pastatų atnaujinimas skydais leistų gerokai pagreitinti renovaciją

Aplinkos ministras Simonas Gentvilas mano, kad pastatų naujinimas mediniais skydais leistų pasiekti tikslą kasmet renovuoti tūkstantį daugiabučių. Anot jo, bandomiesiems ...
2024-04-25
Skaityti daugiau

Svarbu, Sveikata

Baimes kėlusiam projektui pritarta vienbalsiai

Klaipėdos meras Arvydas Vaitkus ketvirtadienį miesto Tarybos posėdžio metu dar kartą patikino, jog dėl sumanymo paliatyvios slaugos paslaugas vaikams teikti ...
2024-04-25
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This