Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-03-20 |
Trečiadienį Klaipėdoje, Tautinių kultūrų centre, lankysis toks Vladimir Orlov (baltarusių pristatomas kaip Uladzimir Arlou) – kelių knygų apie Lietuvos Didžiąją kunigaikštystę autorius. Rusų, baltarusių ir anglų kalbomis išleistose knygose jis lietuvius vadina slavų tautos atmaina. Savo knygas reklamuodamas jis jau pristatė ne vienoje Europos šalyje.
Knygoje „Šalis Baltarusija” jis, be kita ko, rašo (citatas išvertė Valdas Markauskas): „Kernavė buvo toks pat Polocko kolonizacijos rezultatas, kaip ir Krivičių miestas Vilnius”;„Senovės Litva buvo dabartinės Gudijos teritorijoje tarp Naugarduko ir Mensko, tarp Molodečino ir Slonimo”; „Litva (liutva) yra didelės vakarų slavų liutičių genties dalis, liutičių likutis nuo vokiečių persikėlė į rytus”; „Negalima tapatinti dabartinių litoucų (lietuvisų) ir senovės litvinų, kurie gyveno Gudijos teritorijoje ir dalyvavo formuojantis gudų etnosui”; „Jokiu būdu negalima tapatinti viduramžių ir dabartinių pavadinimų Litva, litoucy, litvinai”; „Istorine prasme Litva yra mūsų valstybė, o litvinais ar litoucais buvo vadinami mūsų protėviai. Norint išvengti painiavos, dabartinę kaimyninę su Gudija šalį reikia vadinti jos savęs pavadinimu – Letuva, jo gyventojus – letuvisais, o kalbą – letuviskąja”.
Apie tai socialinio tinklo paskyroje skelbia žinomas visuomenininkas, strateginės komunikacijos specialistas Žilvinas Svitojus, teigiantis, jog „tai jau ne istorijos dalybos, tai apiplėšimas vidury dienos. Ir jis atvyksta savo nuodų skleisti pas mus”.
Istoriją sovietmečiu Minske baigęs V. Orlov ketvirtadienį dar lankysis Kaune, o penktadienį – Vilniuje. Ten, kaip ir uostamiestyje, jis susitiks su tautinių mažumų atstovais, kuriems pasakos „tikrąją” Lietuvos istoriją.
Jis pristatomas ir kaip poetas bei rašytojas, yra dirbęs žurnalistu bei anksčiau yra dalyvavęs poezijos renginiuose Lietuvoje.
Koks durnius duoda vizą tam propagandistui??kur juodi sarašai.
Viskas krypsta į tai, kad siųsime delegaciją atsiprašyti putino. „Istorikas putinas” jau kiek laiko aiškina, kad lietuviai tėra vakarų slavai, kuriuos vokiečiai iš gimtų vietų nustūmė į rytus. Taip kad nei Lietuvos nei lietuvių nėra ir nebuvo. Kaip nėra ir nebuvo nei Ukrainos nei ukrainiečių. Pasirodo kad tiek lietuviai, tiek lietuvių kalba yra išgalvoti, nebūti objektai.
„Baltarusiai yra ne baltarusiai, bet lietuviai. Lietuviai yra ne lietuviai, bet žemaičiai. Žemaičiai yra ne žemaičiai, bet kuršiai. Kuršiai yra ne kuršiai, bet…”. Kas yra kuršiai, klauskite Orlovo. Man jau galva svaigsta.
Tačiau pirmasis teiginys turi racijos. Kaip rodo vietovardžiai ir vandenvardžiai (rusų mokslininkų – Toporovo ir kitų – tyrimai), Baltarusijos teritorijoje iki slavų atėjimo gyveno baltai. Nėra duomenų, kad ateiviai būtų išžudę vietinius. Greičiau vietiniai baltai maišėsi su ateiviais slavais ir suslavėjo. Taigi, baltarusiai gali būti kildinami ne tik iš slavų, bet ir iš baltų (lietuvių).
Šiaip, nors Orlovas juokingas, bet ir mes atrodome ne ką rimčiau. Nenorim pripažinti, kad LDK buvo bendra lietuvių ir baltarusių valstybė, kad Vytis yra abiejų tautų. Dar daugiau, kai lygini mūsų pagonišką ir baltarusių krikščionišką (su raštu, su miestais, su mūro statyba) kultūras, tai nori nenori turi pripažinti antrosios pranašumą. Tai ir pripažinkim, tuščiai nesipūsdami ir neišsisukinėdami! LDK valstybinė kalba buvo baltarusių, knygos Vilniuje spausdintos ne lietuviškos, bet baltarusiškos (ir anksčiau, negu pirmoji lietuviška Prūsijoje) ir t. t. Vis tiek LDK – tai mūsų valstybė. Mūsų ir baltarusių…
Pradėkime nuo to, kad LDK nebuvo valstybinės kalbos.
Pradėkime nuo to, kad viduramžiais NIEKUR nebuvo valstybinės kalbos dabartiniu jos supratimu. Paprastai vietinė liaudis kalbėjo vietinio regiono etnoso dialektu (Lietuvos teritorijoje- baltų genčių dialektais), o didikai (diduomenė) kalbėjo bei raštai buvo rašomi dažniausiai arba lotynų, arba, kaip LDK, vadinamąja rusėnų kalba, vėliau, Abiejų Respublikų laikotarpiu, ir lenkų kalba . Kalbos, kaip valstybinės, daugelyje šalių ėmė formuotis tik 19 a. pradžioje. Antra. Pirmą kartą girdžiu, kad būtų neigiama, jog gudai priklausė LDK. Niekas to neneigia, atvirkščiai – tai visuotinai pripažintas faktas, kaip ir tai, jog gudai yra ne baltų ,o slavų gentis.
Ir čia išsisukinėjama. Na, kaip lietuviška fanaberija gali pripažinti, kad senosios Lietuvos valstybės valstybinė kalba buvo ne lietuvių! Girdi, valstybinės kalbos tuomet išvis dar nebuvę. Tai ką, valstybė buvo bekalbė? Kokia kalba buvo vartojama LDK seimuose, teismuose, kokia kalba buvo rašomi valstybės dokumentai, pagaliau, kokia kalba parašyti ir atspausdinti Lietuvos Statutai? Atsakymą patys žinote. Suprantama, mums liežuvis neapsiverčia baltarusių kalbą vadinti valstybine kalba. Visokie eufemizmai – oficiali kalba, kanceliarinė kalba ir pan. – mums labiau tiktų? Tarytum kitas vardas keistų esmę. Ta pati panelė, tik kita suknelė.
O dabar, ponai oponentai, nurodykit bent vieną kiek svarbesnį valstybės dokumentą, parašytą lietuviškai. Gal nors Liublino unijos aktas buvo surašytas ir lietuvių kalba? Deja! Nors Prūsijoje tuo metu lietuvių kalbos jau buvo mokoma Karaliaučiaus universitete ir jau buvo išleistas lietuviškas Mažvydo katekizmas, bet LDK valstybiniame gyvenime lietuvių kalba visiškai neegzistavo. Taip kad, ponai, patylėkim, kai neturime ką pasakyti. Iki pat 1697 metų valstybine LDK kalba buvo baltarusių. Tais metais ji oficialiai buvo pakeista lenkų kalba.
Kursiai ne kursiai, o prusai…
Man LDK labiau asocijuojasi su Lenkija negu Gudija. Bet gal su Lenkija, tai jau nebe LDK, Zecpospolita.
Kas finansuoja „tautinių kultūrų centrą”? Tikiuosi įtrauktas į juodajį sąrašą gauti bet kokį valstybės finansavimą ir yra stebimas.
Tautinių kultūrų centras yra savivaldybės pavaldumo, finansavimą gauna iš biudžeto.
Gal gerbiamai žurnalistei būtų įdomu sužinoti, kad Uladzimira Arlova knygos išleistos ne tik rusų ir anglų kalbomis, bet ir gudų kalba? Turiu kelias savo bibliotekoje.
Ačiū už info, papildžiau
Jo idėjoms pritaria ir dar labiau tvirtina, jog mes – tik antrarūšiai slavai- LT pilietis buv. kapitonas, besigiriantis, jog yra didžiausias miškų ir paveikslų savininkas Lietuvoj, pastatęs rusų cerkvę-Popovas
Jokio pagrindo neturintis veikėjas keista kad toks naivus – nepaiso faktų ir mokslo
.. fantazuotojas
Gryns sapnos,samogitu ruoda jau y kuokėj 5000 metu,vo sarmatu,pruolietoviu-da daugiau…Slavā y mūsa pruodukts nu 3-6 omžiaus…
O žurnelistė savo subinės nesugebėjo nunešti iki renginio ir atstovėti lietuvių pozicijos. Gabūs tik svetimus internetinius tekstus perspausdinti?
Pirma, informaciją sužinojau likus valandai iki renginio. Antra, ne žurnalistų pareiga yra ginčytis su istorikais, kad ir kokie jie bebūtų. Trečia., net jei ir būčiau iš anksto žinojusi, į renginį būčiau nėjusi, nes jo aprašymas jau savaime reikštų reklamą tokiam veikėjui. Mano pareiga šiuo atveju- tik informuoti. Nuomonę, jei bus ūpo, gal dar ir surašysiu plačiau 🙂 O gal ir ne 🙂
Gal nežinojot kad Ieva buvo belorus o Adomas ruskis
uztat ruskiai yra zmonijos vystymosi akligatvis
Idomu, knygos „Baltarusija – Drambliu Tevyne” autorius atvaziuos?
visuomenei pranešate, o tarnyboms ne?
Ir tokį dar įleidžia i šalį? kiek reklamos ,o tarnybos miega ?vyti lauk kol dar nevėlu.atsibuskite , šika ant tautos,o jūs laižotes
Kuo čia dėtos tarnybos? Jei žmogui netaikomos sankcijos,jis gali keliauti ir kalbėti, ką nori, jei nepažeidžia įstatymų . Ne Rusijoje juk gyvename. O štai dėl ko sankcijos jam netaikomos-jau būtų kitas klausimas.