Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-03-22 |
Šiemet Lietuvos kultūros taryba 485 kultūros iniciatyvoms regionuose skyrė daugiau kaip 3,3 mln. eurų. Kas laukia vietos gyventojų? Kokias programos „Tolygi kultūrinė raida“ paraiškų tendencijas galima išskirti? Ko reikia, kad vyktų sėkmingesnis profesionalių menininkų ir vietos bendruomenių darbas? Kaip sustiprinti nevyriausybinį sektorių regionuose?
Apie tai pasakoja Klaipėdos apskrities regioninės kultūros tarybos narė Elena Tarvainienė.
Taip, labai teisinga įžvalga ir absoliučiai pasiteisinęs Lietuvos kultūros tarybos sprendimas, kuris neišsikvėpė ir nenustojo savo misijos iki šiol. Visgi, šalia finansinio aspekto, kuris yra finalizuojantis Regioninės kultūros tarybos darbą, norėčiau akcentuoti itin svarbų ir visą apimantį tarybos tikslą – būti kultūrinio vyksmo aktualume, nuolatiniu procesų stebėjime ir tyrinėjime, o jiems įgavus naujas raiškas, užsistagnavus ar pradėjus kurtis simuliakrams, reaguoti į tai, formuojant naujas prioritetines kryptis, jas pakreipiant poreikių subrandinta trajektorija ar įvedant saugiklius. Todėl pirmiausia tarybos paskirtį matau, ne kaip „pinigų dalintojų“, o kaip regiono kultūros lauko žinovų susitelkimą dėl regiono savasties stiprinimo, naujų besiformuojančių ir su vietos dvasia derančių tapatybių išryškinimo per kultūros ir meno iniciatyvas.
Klaipėdos regionas ypač unikalus dėl savo kultūrinio daugiasluoksniškumo ir tapatybių įvairovės – ne tik žemaitiškos ir Mažosios Lietuvos etninės kultūros skirtybės prasme, bet ir atminties kultūroje gaju parubežiaus fenomenu, pajūrio/pamario kraštovaizdžių suformuoto kitoniškumo. Tad savivokos prasme regiono klodai yra neišsemti, juolab, tapatybės, būdamos kintantis, pasipildantis ar net besihibridizuojantis reiškinys, įpareigoja tarybą visuomet būti budria ir reaguojančia į pokyčius. Be kita ko, mes – tarybos nariai – įgauname atsakomybę plėsti ir gilintis savo kompetencijas, kad į reiškinius gebėtume žvelgti plačiu ir profesionaliu žvilgsniu.
Mūsų gyvenamas laikmetis dėl postmodernistinės mąstymo struktūros dominavimo vis prašosi teikiamo kultūrinio turinio peržiūros. Ne visuomet spėjame, tačiau jei siekiame prisibelsti prie šiuolaikinio žmogaus, savyje turime nors šiek tiek sumažinti esencialistinės žiūros, kuri neretai tampa ne vertybių saugojimo, o atbaidymo nuo jos prielaida.
Taip pat pastebėtina, kad tradiciniai, jau daug metų vykstantys kultūros ir meno projektai kartas nuo karto ima stokoti naujų raiškos ir pažinimą skatinančių formų. Žinoma, kad kūrybiniame procese pakylėjimai ir štiliai yra neišvengiami. Siekdama paskatinti tokių projektų iniciatorius bei sukurti projektų lyderių tinklelį, kurie atpažįstami visoje Lietuvoje kaip Klaipėdos apskrities kertiniai projektai, Regioninė kultūros taryba pasiūlė šią siekiamybę integruoti į prioritetą „Besikeičianti, kūrybiška bendruomenė“. Stebėtina, bet šios lyderystės nesiėmė nei vienas projektas. Tad arba mūsų intencija buvo nesuprasta, arba projektų iniciatoriai nematė savyje lyderystės.
Labai tikimės, kad artėjančiame paraiškų teikimo etape tokie projektai-švyturiai visgi save identifikuos kaip turintys ambicijų būti ašiniais regiono projektais, kurie nenustoja ieškoti ir atliepti aktualiausius kultūros poreikius.
Be kita ko, Regioninėje kultūros taryboje esame pasvajoję, kad strateginio finansavimo modelio atsiradimas „Tolygios kultūrinės raidos“ rėmuose ne tik motyvuotų, bet ir įpareigotų tęstinių projektų iniciatorius išlaikyti kokybinį, idėjinį lygį, be to, tai prisidėtų prie projektų-lyderių pozicionavimo ir regiono matomumo visoje šalyje.
Ryškiai matoma tendencija – savo vietos tapatybių paieškos, gilinimasis į praeitį ir jos reflektavimas dabartyje, kuri sucementuoja neužmiršimo kultūrą ateičiai. Pastangos atkurti nutrūkusias ar nutrauktas kultūrines atmintis yra kultūros bendruomenės brandos, sąmoningumo požymis. Taip pat džiugina, kad projektų iniciatoriai vis rečiau renkasi pasyvią atlikėjo-žiūrovo formą, o jei ji pasirenkama dėl būtinų tam sąlygų, tai greta projektas papildomos įtraukiomis veiklomis, kurios tikslinę auditoriją įgalina tapti svarbiu kultūrinio, meninio vyksmo dalyviu.
Džiugu, kada projektų iniciatoriai į turinį pamėgina integruoti kūrybiškos vietokūros principus, kurie vertintini tiek dėl proceso, tiek dėl to kas būna padaryta. Siekiamybė, kad ši universali idėja, kuri kartu yra ir praktinis metodas, rastų nišą, nes ji turi galios kurti tvarią bendruomenę, kurios mes taip visi siekiame. Be to, ji atgręžia žmones iš naujo pažvelgti į juos supančias aplinkas, jas transformuoti į santalkos vietas, burtis bendroms veikloms ir taip būti svarbia dalimi kuriant vietą, kurioje gyvenama.
Norisi išsakyti vieną tobulintiną aspektą, kuris gali būti apibūdinamas kaip tendencija: rašant paraišką pasitaiko, kad vis dar mėginama išvengti aiškaus sprendžiamo probleminio klausimo apsibrėžimo, o praleidus šį etapą atsakymų grandinė tarsi nutrūksta – nebeaišku, koks bus daromas poveikis, kokio pokyčio laukiama, kokia bus kuriama pridėtinė vertė vietai, tikslinei auditorijai bei kokie paliekami įspaudai kultūrinei raidai. Tačiau didžioji dalis paraiškų iš esmės yra geros: pastebimas ryškus kokybės šuolis ir tai, kad yra atsižvelgiama į konsoliduotose komentaruose sudėliotus probleminius aspektus, patarimus. Ir tai išties džiugina, nes patvirtina, kad vyksta nebyli komunikacija tarp paraiškų autorių ir jų vertintojų.
Nenoriu atrodyti tarsi aiškiaregė, bet intuityvia akimi matau, kad lėtai, itin mikroskopiniu žingsniu, tačiau tai vyksta. Ir tai susiję su visuotine antiteze globalizmui – tiek jauni, tiek subrendę žmonės, „paragavę“ pasaulio, ima ieškoti savo ištakų, šaknų, atsiranda noras pajauti natūralią, lėto laiko tėkmę, o ne frenetišką greitį ir liguistą konkurenciją. Ne išimtis ir meno kūrėjai – jie atranda vietas periferijose, kuriose gera kurti, jose atlikti meninius tyrimus, savita forma iškoduoti vietos tapatybes bei čia įvietinti savo kūrybą. Tačiau taip, tai yra labiau fragmentinis vyksmas, kuris realizuojasi laikinų rezidencijų, o ne pastovaus gyvenimo ir kūrimo regionuose būdu.
Vieną iš problemos sprendimų variantų, t. y. kaip kūrybinio potencialo sostinėje spiečių išskaidyti į atokesnes vietas, esu pateikusi naujai svarstomoms Lietuvos kultūros tarybos finansavimo gairėms 2025-iesiems. Šis pasiūlymas susijęs su mobilumo į regionus stipendijų įsteigimo idėja. Suprantama, kad tokiam pasiūlymui realizuoti reikia kur kas daugiau laiko, bet kelerių metų perspektyvoje gal jis subręs, kaip kad subrendo pradedančio kūrėjo stipendijos.
Be kita ko, matau dideles vietos savivaldos galimybes kviestis kūrėjus atvykti arba skatinti vietoje reziduojančius kūrėjus tapti aktyvia kultūros bendruomenės dalimi ir tam steigti tikslines stipendijas. O gal ateityje pavyks Lietuvos kultūros tarybai kartu su savivaldybėms „Tolygios kultūrinės raidos“ modelio principu išgeneruoti bendrą stipendijų programą, kurios tikslas – kūrėjų mobilumo į Lietuvos regionus skatinimas. Žinoma, šiuo atveju reiktų konstruktyviai išdiskutuoti daugiašaltinio finansavimo aspektus, kuris pagal galiojantį stipendijų skyrimo principą neleistinas.
Nevyriausybinis sektorius, veikiantis kultūros / meno produkto kūrimo srityje, tikriausiai visa savo organizacine prigimtimi yra paženklintas gilumine, daugiabriaune bei antropologine žiūra grįstų kūrybinių sumanymų generavimu, greita reakcija į kintančius kultūrinius poreikius, todėl jų kuriamas kultūros, meno produktas organiškai įsilieja į kultūrinės pasiūlos tinklą, yra neatsiejamas ir vertingas viso kultūros lauko segmentas. Tankus stiprių NVO tinklas yra bet kurio regiono siekiamybė, tad ir Klaipėdos apskrities regioninei kultūros tarybai tai rūpi. NVO stiprinimo aspektas yra vis akcentuojamas, jis nėra paliekamas nepastebimas. Tačiau tik šio vieno segmento išskyrimas ir takoskyros tarp viešojo sektoriaus darymas yra veikiau problematikos užaštrinimas nei sprendimas. Visgi, tai kompleksinis klausimas, apimantis visas regiono savivaldybes, todėl matyčiau, kad šio sektoriaus stiprinimas vietos savivaldos lygmenyje taip pat būtinas.
Kitas variantas – bendrų projektų kūrimas kartu su regiono savivaldybių biudžetinėmis įstaigomis, nes toks turimų resursų (kūrybinių, žmogiškųjų, infrastruktūros ir kt.) sukooperavimas praturtintų visas puses. Deja, bet dabartinė Lietuvos kultūros tarybos regioninio finansavimo sąranga neleidžia išskirti tik šios sektoriaus, todėl jis turi konkuruoti bendra tvarka su kitais pareiškėjais. Tad idealiuoju atveju ryškių pokyčių įneštų strateginis šios sektoriaus organizacijų finansavimas, galintis atsirasti „Tolygios kultūrinės raidos“ programos rėmuose. Tačiau panašu, kad tokio momento dar teks palaukti.
Parašykite komentarą