Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-09-24 |
Vienas iš restruktūrizacijos procesą teismuose išsikovojusios elektrinių autobusų „Dancer“ gamintojos UAB „Vėjo projektai“ kreditorių, iš anksto pareiškęs, jog nepritars restruktūrizacijos planui, jau ėmėsi konkrečių veiksmų – siekia įrodyti, kad keturi kreditoriai reiškia nepagrįstus reikalavimus.
Tuo metu stringantis restruktūrizacijos procesas kelia problemų uostamiesčio savivaldybės valdomai UAB „Klaipėdos paslaugos“, dar pernai liepą turėjusios sulaukti 10 elektra varomų autobusų, kurie būtų naudojami pagal veiklos nuomos modelį.
Teismai „piktųjų“ kreditorių nepalaikė
„Vėjo projektų“ perspektyvos tapo miglotomis, kai Klaipėdos apygardos teismas kovo pradžioje gavo Virginijaus Gervės pareiškimą iškelti bankroto bylą šiai bendrovei. Pastarasis kreditorius nurodė, jog dar 2019 m. pabaigoje paskolino įmonei 100 tūkst. Eur su 18,3 proc. dydžio palūkanomis, bet ji grąžino tik dalį paskolos ir pavasarį buvo skolinga beveik 112 tūkst. eurų, nors paskolos grąžinimo terminas baigėsi dar 2022 m. birželį.
Gelbėjimosi ratą elektrobusų gamintojams nusprendė mesti Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos valdymo bendrovė, prašydama teismo šiai įmonei kelti restruktūrizacijos bylą. Tačiau įkandin jos į teismą kreipėsi ir „Sodra“, kuriai „Vėjo projektai“ nesumokėjo 188 664,27 Eur įmokų. Ji prašė kelti bankroto bylą.
Bylą išnagrinėjusi Klaipėdos apygardos teismo teisėja Jolanta Gailevičienė balandžio pradžioje nusprendė, kad įtikinamesni yra argumentai, dėstyti už restruktūrizacijos bylą, tačiau V. Gervė pasinaudojo galimybe tokį sprendimą apskųsti Apeliaciniam teismui. Prie šio kreditoriaus prisijungė ir apie bylą sužinojęs Uždarojo tipo informuotiesiems investuotojams skirtas į paskolas investuojantis investicinis fondas „NuCapital“, valdomas valdymo įmonės UAB „I asset management“.
Nors fondas akcentavo, kad yra vienintelis kreditorius, kurio reikalavimas užtikrintas tiek įkeitimu, tiek hipoteka bei nurodė, kad balsuos prieš restruktūrizavimo plano patvirtinimą ir jis esą nebus patvirtintas, Apeliacinio teismo teisėjas Žilvinas Terebeiza konstatavo, kad pirmos instancijos nutartis yra pagrįsta ir paliko ją galioti nepakeistą.
Ginčija daugiau nei 7 mln. eurų reikalavimus
„Vėjo projektų“ restruktūrizavimo administratore paskirtas Klaipėdos administratorių biuras rugpjūčio 6 d. pateikė prašymą dėl kreditorių bei jų finansinių reikalavimų sąrašo patvirtinimo. Reaguodamas į tai „NuCapital“ bandė Klaipėdos apygardos teismui teikti netiesioginius ieškinius, nes prieštarauja, kad į kreditorių sąrašą būtų įtraukti UAB „Dancer Mobility“, UAB „Diamond Hands Inv“ bei du fiziniai asmenys ir ginčija jų reikalavimų pagrindus (autobusų ir jų pakrovimo infrastruktūros pirkimo–pardavimo, paskolos sutartis).
„Dancer Mobility“ reikalavimas siekia 5 390 618 Eur, „Diamond Hands Inv“ – beveik 1,5 mln. eurų, minėtųjų dviejų fizinių asmenų – po 141 tūkst. eurų.
Klaipėdos apygardos teismas rugpjūčio 20 d. atsisakė priimti šiuos ieškinius, nes Juridinių asmenų nemokumo įstatymas nenumato tokios galimybės restruktūrizavimo byloje. Nesusitaikydamas su tuo „NuCapital“ pateikė skundą Apeliaciniam teismui, bet ir ten nieko nepešė. Šio teismo teisėja Asta Radzevičienė pirmadienį konstatavo, jog tokių netiesioginio ieškinių pareiškimas restruktūrizavimo byloje iš tiesų nėra galimas.
Apeliacinis teismas priminė, kad klausimą dėl kreditorinių reikalavimų pagrįstumo restruktūrizavimo byloje galima nagrinėti žodinio proceso tvarka. Be to, teismų praktikoje yra nurodyta, kad atsiradus kreditoriui, kuris kelia ginčą dėl kito kreditoriaus reikalavimo, teismas turėtų ginčą nagrinėti atskiroje civilinėje byloje.
Kaip „Vėjo projektų“ vadovas Alvydas Naujėkas dabar vertina restruktūrizacijos proceso perspektyvas, sužinoti nepavyko – jis pirmadienį į skambutį neatsiliepė ir neperskambino.
Įklimpo ir savivaldybės įmonė
Uostamiesčio savivaldybės valdoma įmonė Klaipėdos autobusų parkas (dabar – „Klaipėdos paslaugos“) dar 2022-ųjų vasarą pasirašė sutartį su „Vėjo projektais“ dėl 10 elektra varomų autobusų veiklos nuomos dešimties metų laikotarpiui. Šios sutarties vertė – 10 mln. eurų, pagal ją taikomas 1,6698 Eur/km nuomos įkainis, kuris kas metus gali būti peržiūrimas dėl elektros kainų ar PVM tarifo pokyčių.
Šie elektrobusai turėjo būti pristatyti per 12 mėnesių, tačiau tai nebuvo padaryta ir nuo praėjusių metų liepos 1-osios gamintojas turi mokėti po 1000 eurų per dieną siekiančią baudą.
„Klaipėdos paslaugų“ vadovas Vaidas Ramanauskas teigė šiuo metu nieko negalintis pasakyti apie šio sandorio perspektyvas, nes viskas dabar esą priklauso nuo restruktūrizacijos proceso ir teismo sprendimų. Pasak jo, tikėtasi, jog restruktūrizacijos planas bus parengtas ir patvirtintas rugsėjį, bet dabar jau akivaizdu, jog tai neįvyks.
Minėtoje sutartyje buvo numatyta, kad nepristačius autobusų per papildomą terminą ji nutraukiama dėl esminio pažeidimo. Tačiau, anot V. Ramanausko, „Klaipėdos paslaugos“ šiuo metu vienašališkai minėtosios sutarties nutraukti negali, ją teismas yra pripažinęs strategine.
Klaipėdoje jau kitais metais turėtų įsigalioti naujos sutartys dėl vietinio keleivių vežimo mažiausiai iki 2032 m. Teisės aktai įpareigoja, kad skelbiant tokius naujus konkursus pusė transporto priemonių būtų elektrinės arba vandenilinės, 30 proc. – varomos dujomis arba hibridinės ir tik likęs penktadalis gali būti su atitinkamo klasės dyzeliniais varikliais. Net 67 proc. maršrutų dabartinė miesto valdžia vidaus sandoriu ketina paskirti būtent „Klaipėdos paslaugoms“. V. Ramanauskas, paklaustas, ar problemos su „Vėjo projektais“ neužkirs kelio įvykdyti tokius reikalavimus dėl netaršiu kuru varomų autobusų kiekio, teigė besitikintys, jog bus atsižvelgta, kad šis sandoris stringa ne dėl „Klaipėdos paslaugų“ kaltės.
INFORMACIJA
„Vėjo projektų“ ambicijos įsitvirtinti elektrobusų rinkoje prasidėjo dar 2015-aisiais, kai įmonė seną „Škoda TR14” troleibusą perdarė į visiškai naują elektrinę transporto priemonę. Vėliau buvo imtasi „Dancer“ projekto ir pirmuoju klientu, įsigijusiu dvi tokias autotransporto priemones, 2020 m. tapo Klaipėdos autobusų parkas. Įmonė šiems transportininkams norėjo už 5,3 mln. eurų patiekti ir daugiau savo gaminių, tačiau teismai pernai rudenį galutinai patvirtino, jog ji neatitiko konkurso, kurio metu buvo pripažinta nugalėtoja, sąlygų.
Restruktūrizacijos bylos duomenimis, „Vėjo projektų“ akcininkai į „Dancer“ autobuso sukūrimo mokslinius tyrimus ir gamybos išvystymą jau yra investavę 15,49 mln. Eur.
Pernai įmonės pardavimo pajamos siekė 189 125 eurus, nuostolis – 1,362 mln. eurų, 2022-aisiais atitinkamai 66 431 ir 1,135 mln. eurų. Anot įmonės, esminė kilusių finansinių sunkumų priežastis – „neplanuoti eilinio finansavimo raundo pritraukimo trikdžiai“: užsitęsus deryboms 2023 m. planuotos pritraukti lėšos nebuvo gautos.
Paskutiniais duomenimis bendrovės nepriemoka Mokesčių inspekcijai siekia 33 750 Eur, „Sodrai“ – jau beveik 265 tūkst. eurų. Rugpjūtį įmonėje dirbo 46 žmonės.
Įmonė teismui dėstė, kad ilgalaikėje perspektyvoje siekia Klaipėdoje sukurti „Dancer“ surinkimo gamybinę bazę ir pastatyti ličio jonų baterijų modulių surinkimo gamyklą, o Kaune su partneriu pastatyti kompozitinių kėbulo modulių bei kitų kompozitinių komplektuojančių dalių gamyklą.
Straipsnis parengtas įgyvendinant Medijų rėmimo fondo remiamą projektą „Dienos aktualija“
https://www.atviraklaipeda.lt/2024/06/20/zinomu-vardu-byloje-ir-saskaitos-savivaldybes-imonei/
Dėl visko kaltas Nikodemas
Nagi, pakomentuokite kas nors