Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2024-11-05 |
Nors dalis visuomenininkų nepritaria planams uostamiestyje pradėti gaminti žaliąjį vandeninį, Uosto direkcija skelbia, jog vandenilio gamybos projektas Klaipėdos uoste artėja prie įgyvendinimo etapo pradžios.
Pranešama, jog šią savaitę Uosto direkcijos atstovai kartu su žaliojo vandenilio gamybos ir stacionarios viešojo pildymo stotelės įrangą tieksiančios „MT Group“ atstovais viešėjo gamykloje Italijoje, kur bus gaminamas elektrolizeris vandenilio gamybos bazei, susipažino su vandenilio įrangos gamybos technologijomis, taip pat lankėsi Bolonijoje veikiančioje įmonėje, gaminančioje vandenilio pildymo įrangą.
Vizito Kaljaryje metu. Uosto direkcijos nuotr.
„Žaliojo vandenilio gamybos projektas Klaipėdos uoste yra pirmasis tokio pobūdžio projektas ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos valstybėse. Todėl jo įgyvendinimui neribojame nei savo laiko, nei pastangų, nei dėmesio. Siekdami susidaryti išsamią nuomonę apie pagrindinio elemento – elektrolizerio – gamybą, lankėmės gamykloje, kur susipažinome su įmonės vadovybe, įgyta patirtimi tiekiant įrangą kitiems užsakovams, įmonės darbo kultūra, jos gamybiniais cechais. Bendras įspūdis abejonių nekelia – Klaipėdai bus pagamintas naujausių technologijų, saugus ir patikimas įrenginys“, – tikina pranešime cituojamas Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Vizito į „IMI Remosa“ gamyklą Kaljaryje metu susipažinta su polimerinių elektrolitų membranos (PEM) tipo elektrolizeriu. Būtent toks bus naudojamas Klaipėdos uosto žaliojo vandenilio gamybos procese. Juo per parą bus pagaminama apie 500 kilogramų vandenilio, o per metus – iki 127 tonų. Su įmonės vadovais ir valdybos nariais aptartas įrenginio Klaipėdos uostui gamybos procesas ir terminai.
Žaliąjį vandenilį Klaipėdos uoste gaminti ir tiekti planuojama 2026-aisiais. Šiuo metu vyksta teritorijos projektavimo darbai, artimiausiu metu bus paskelbtos viešųjų pirkimų procedūros aikštelės, kurioje stovės vandenilio gamybos įranga, darbų rangovui parinkti.
Spalio viduryje pasirašyta sutartis su įmone „MT Group“, kuri tieks žaliojo vandenilio gamybos ir stacionarios viešojo pildymo stotelės įrangą, ją montuos ir atliks visus paleidimo bei derinimo darbus.
Poveikio aplinkai vertinimo procedūros šiam projektui baigtos šių metų gegužę. Aplinkos apsaugos agentūros specialistai pritarė žaliojo vandenilio gamybos ir tiekimo projektui Klaipėdos uoste. Įranga bus diegiama ir žaliasis vandenilis gaminamas Uosto direkcijos laivyno bazėje (Nemuno g. 40). Taip pat yra gautas pritarimas žaliųjų degalų (vandenilio) gamybos ir papildymo punktų Klaipėdos uoste projektiniams pasiūlymams.
Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitoje pateikiama, kad vienam kilogramui vandenilio pagaminti reikia apie 22–23 litrų vandens. Per parą Klaipėdos uoste pagaminti 500 kilogramų vandenilio prireiks maždaug 11 m3 vandens. Įrangai dirbant visu pajėgumu ir per metus pagaminant apie 127 tonas vandenilio, vandens poreikis sieks apie 4200 m3. Į šį kiekį įskaičiuotas vanduo, skirtas vandenilio gamybai, vandens demineralizacijai ir įrenginiams aušinti. Jei šį sunaudojamo vandens kiekį palygintume su standartine automobilių plovykla, žaliojo vandenilio gamyba uoste sunaudos maždaug 10 kartų mažesnį vandens kiekį nei plovykla.
Žaliojo vandenilio gamybos ir pildymo juo stotelių projektai Klaipėdos uoste iš dalies bus finansuojami 2021–2027 metų Europos Sąjungos investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšomis. Bendra vandenilio gamybos ir papildymo juo stotelių projektų vertė, planuojama, sieks apie 10,5 mln. Eur, ES lėšomis bus finansuojama apie 6 mln. Eur.
INFORMACIJA
Europoje šiandien veikia apie 200 papildymo vandeniliu stotelių, juo varomi laivai, automobiliai ir kitos transporto priemonės, vandenilis testuojamas ir gyvenamiesiems namams šildyti. Klaipėdos uoste pagamintas žaliasis vandenilis, visų pirma, bus naudojamas uosto reikmėms: statomas atliekoms iš uosto išplaukiančių ir į uostą atplaukiančių laivų surinkti skirtas laivas, jis bus varomas uoste pagamintu žaliuoju vandeniliu. Likusi pagaminto vandenilio dalis bus panaudota kitoms laivų, geležinkelio ir sausumos kelių transporto priemonėms užpildyti. Vandenilis bus prieinamas viešajam transportui ir asmeniniams automobiliams papildyti. Yra pasirašytas susitarimas su viena iš Klaipėdos uoste veikiančių krovos kompanijų, kuri norėtų savo lokomotyvui naudoti vandenilį. Kai kurios įmonės rodo susidomėjimą, nes mato potencialą ir ateityje planuoja naudoti vandenilį savo transporto parkuose.
Parašykite komentarą