Deginimui skirtų atliekų importas per uostą: judama toliau

Svarbu, Uostas ir jūra

Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ toliau vykdo procedūras, kad galėtų įgyvendinti planus per metus krauti apie 120 tūkst. tonų nepavojingomis laikomų degiųjų atliekų, skirtų AB „Akmenės cementas“.

„Atvira Klaipėda“ sausio pabaigoje rašė, kad Aplinkos apsaugos agentūra (AAD) nusprendė, jog dėl tokių planų poveikio aplinkai vertinimas yra neprivalomas. Tokios procedūros nepageidavo ir Klaipėdos savivaldybės administracija bei kitos derinimo procese dalyvavusios institucijos. Po tokios AAA išvados „Begai“ atsivėrė kelias teikti paraišką jos taršos leidimui pakeisti. Tai ji ir padarė.

Kompanija nori, kad jos taršos leidime atsirastų nauja specialioji dalis – „Atliekų apdorojimas (naudojimas ar šalinimas, įskaitant laikymą ir paruošimą naudoti ar šalinti) nepavojingosios atliekos”. Pastarojoje būtų numatyta, kad vienu metu įmonės teritorijoje gali būti laikoma iki 6000 tonų suprestuotų ir į vadinamąsias kipas supakuotų degiųjų atliekų (iš atliekų gauto kuro).

UAB „Ekotėja“ (direktorė Rasa Arcišauskienė) parengtoje informacijoje atrankai dėl aplinkai vertinimo buvo rašoma, kad tokia krova numatoma 66A ir 67 krantinėse.

„Sumažėjus krovos apimtims dėl karo Ukrainoje ir kitų politinių bei ekonominių sąlygų bei reaguodama į rinkos poreikius, kompanija siekia perorientuoti krovinių perkrovimo ir sandėliavimo veiklą. Tuo tikslu, įmonė planuoja per metus perkrauti apie 120 000 t degiųjų atliekų bei teritorijoje sandėliuoti apie 6 000 t degiųjų atliekų, kurias naudos Lietuvos įmonė AB „Akmenės cementas“. AB „Akmenės cementas“ siekia ženkliai sumažinti iškastinio kuro naudojimą technologiniame procese, pakeičiant šį kurą alternatyviu kuru, t. y. degiosiomis kietosiomis atliekomis. <…> Lietuvoje šiuo metu nėra pakankamai išvystyta degiųjų atliekų gamyba, kad būtų pateiktas reikiamas, AB „Akmenės cementas“ reikalavimus atitinkančių, degiųjų atliekų kiekis, todėl įmonė yra priversta importuoti degiąsias atliekas iš užsienio“, – rašoma „Begos“ užsakymu parengtoje medžiagoje.

Anot jos rengėjų, „Akmenės cementas“ numato laivais importuoti tik iš nepavojingųjų atliekų paruoštas, komunalinių, medicininių, radioaktyviųjų ar kitų pavojingųjų atliekų neturinčias, apdorotas, homogenizuotas „ir kitaip pagerintas“ degiąsias kietąsias atliekas. Jos bus supresuotos ir supakuotos į 640 kg sveriančias, 1,2×1,2×1,2m matmenų pakuotes, vadinamas kipomis (1,7 kub. m). Vidutiniškai vienu laivu esą būtų gabenama 6000 tonų tokių atliekų, maksimaliai – iki 8000 t.

Jei iš pažeistos pakuotės krantinėse išbyrėtų atliekos, jas numatoma sušluoti ir sukrauti į didmaišius, sudedamus į specialiai tam pritaikytą konteinerį. Kad iš pažeistų kipų atliekos nepatektų į akvatoriją krovos iš laivo metu, krano greiferio judėjimo zonose, tarp laivo borto ir krantinės, numatoma pritvirtinti apsauginį tentą.

Į iki 7,2 m aukščio rietuves sukrautos kipos iki išvežimo bus laikomos 0,38 ha ploto aikštelėje, esančioje 4 m nuo uosto akvatorijos ir 7 m nuo „Begos“ sklypo ribos. Vienu metu tokioje aikštelėje numatoma laikyti iki 6000 t atliekų. Tokį kiekį atliekų išvežti numatoma per 2-3 savaites.

„Importuojamos degiosios atliekos bus gaminamos iš atliekų, kurios dažniausiai būna bekvapės arba turi minimalų kvapą, todėl pagal keliamus standartus pagamintos, reikiamai apdorotos, homogenizuotos ir kitaip pagerintos nepavojingos degiosios atliekos bus bekvapės arba gali turėti labai minimalų kvapą. <…> Įvertinus atliekų kodus, iš kurių bus gaminamos degiosios atliekos, bei kvapų skaidos modeliavimo rezultatus galima daryti išvadą, kad degiųjų atliekų pažeistos kipos ir išbyrėjusios degiosios atliekos skleis labai minimalų kvapą ir neturės įtakos gyvenamajai aplinkai ir visuomenės sveikatai“, – rašoma dokumente.

Jame taip pat dėstoma, kad siekiant, jog į Lietuvos teritoriją nepatektų neleistinų atliekų, prieš pradedant krovos darbus bus sutikrinama krovinį lydinčiuose dokumentuose pateikta informacija apie krovinį, jo kiekį, kokybinius rodiklius, vizualiai įvertinama kipų kokybė.

„Jei vizualiai ar iš pateiktų duomenų nustatoma, kad degiosios atliekos neatitinka keliamų reikalavimų, jos nebus priimamos, apie tai nedelsiant informuojama AB „Akmenės cementas“, kuri organizuos krovinio grąžinimą siuntėjui. Visa informacija bus perduodama visoms kompetentingoms institucijoms. <…> Bus atliekama išsami kiekvienos siuntos importuojamų degiųjų atliekų sudėties patikra, pasiriktinai ištiriant po vieną kipą 1000 tonų“, – rašoma dokumente.

Paraiškoje pakeisti taršos leidimą nurodoma, kad per metus kompanija gali perkrauti beveik 7,3 mln. tonų krovinių – trąšų, papildų, sodos, cemento, žemės ūkio produkcijos, apatitų/fosforitų, aliejaus, etilenglikolio.

INFORMACIJA

Pernai kovą BNS skelbė, kad Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco“) užsakymu parengtame poveikio aplinkai vertinime nurodoma, jog „Akmenės cementas“ per metus ketina importuoti iki 200 tūkst. tonų tokių atliekų. Jas planuota krauti Smeltės pusiasalyje ir vienu metu sandėliuoti iki 10 tūkst. tonų.

„Akmenės cementas“ BNS tada nurodė, kad tokias atliekas planuoja pirkti iš kelių tiekėjų Europoje bei Lietuvoje.

„Bendrovė intensyviai bendradarbiauja su naujais tiekėjais, vykdo jų paiešką, kad būtų pasiruošusi ir būtų užtikrintas nenutrūkstamas ir pastovus alternatyvaus kuro tiekimas. Prioritetas yra įsigijimas iš Lietuvos tiekėjų“, – teigta įmonės komentare BNS.

2022-ųjų gegužę Seimo Aplinkos apsaugos komiteto posėdžio metu įmonės pardavimų ir logistikos direktorius Richardas Sudaris tvirtino, kad Lietuvoje tokio kuro negaminama, o įmonė jį pirko iš Nyderlandų, derėjosi su Lenkijos ir Didžiosios Britanijos tiekėjais.

Anot įmonės, iš nepavojingųjų atliekų paruošto didelės energinės vertės kuro deginimas įmonėje bus didinamas palaipsniui: 2024 metais jis turėtų pakeisti 75 proc., o 2027-ųjų pabaigoje – iki 90 proc. anglies.

13 Comments

  1. siaips

    Ten kur Kuzmarskio Bega ten gėris miestui garantuotas, tai jis soja krauna ir miestas grūdinėmis dulkėmis apsėstas, ir niekam tas nerūpėjo nes tas dulkes miestiečiu plaučiai išfiltruoja ir be pasekmių, tai dabar jis kraus bekvapes atliekas ar perdirbinės jas miesto teritorijoje, ir miestui jokio raugo kvapo nebus nes miestiečiai po Covid‘o yra be uoslės O šiaip ne be reikalo Klaipėdos verslo ambasadorius – pramones ir amatu rūmai pastoviai Kuzmarski i pjedestalą kelią. Pinigai. Nors po to kai iš burlaivio Meridianas, Kuzmarskis su draugeliu padare plaukanti pantoną, turėjo būti nušvilptas visiems laikams.

    Reply
  2. kamara

    Furanai, diolsinai – nuo plastmasinių maišelių. Bekvapės, bet vėžį sukeliamčios medžiagos. Užtenka savo nuodų. Deginti ir paleisti į orą svetimų valstybių pagamintas kancerogenines medžiagas gali tik savižudžių kraštas

    Reply
  3. Dedukas

    Čia jau viskam šakės,savų šiukšlių nėra kur dėti ,o svetimas vežam ir teršiam be jokios kontrolės,taip galima buvo sugalvoti tik už pinigus

    Reply
  4. Kasparas

    Gal reikėtų ir merui Vaitkui ( o tįaip pat ir Gentviliukui ) paskatyti ką žmonės rašo atsiliepimuose apie tą lų ekologiją ?

    Reply
    • O kam jam skaityti ?

      Jis žino, kad žmonės moka tik plepėti ir komentarus rašyti.Na, dar rietis tarpusavyje. O je vietoje žmonių būtų PILIEČIAI, niekas tokių nesąmonių ir nesiūlytų

  5. GĖDA VA TAIP

    va taip aktyvūs „kovotojai”, bendruomenių kūrėjai, miesto visuomenininkai , šiuo atveju Rasa Arcišauskienė rengusi atranką dėl aplinkai vertinimo, elementariausiai nuperkami. Tik tiek ir verti

    Reply
    • nuomonė

      iš internetinių duomenų: Rasa Arcišauskienė, UAB „Ekotėja” vadovė…šiuo metu įmonėje dirba 1 darbuotojas…Galvoju sau: ir nebijo gi žmogus tokį sprendimą vienasmeniai priiminėti 🙂

  6. Rms

    Minimalus kvapas, tai turi omenyje, kada įmonės savininkas gyvena toli nuo uosto ir jam nesmirdi. Visi žinome, kaip yra su tais kvapais. Vieni nenori matuoti, kiti neturi su kuo, kiti po darbo valandų nematuoja…

    Reply
  7. Klaipedietis

    Kaip tik vakar Vilniaus meras pasake kad savartynams Vilniuje ne vieta, o kodel Klaipeda tyli? Reikia stabdyti sita iniciatyva.

    Reply
  8. GGG

    Na kaip jums EKOLOGIJA žmonėms duslintuvus uostis, o patys laivais šiukšles importuos ir degins. o dūmus eksportuosite atgal į tas šalis ar čia ekologiški Siomos dumai

    Reply
    • JAU DABAR DVOKIA KLAIPĖDA

      Komentaras *

  9. KAS SAKĖ, KAD KLAIPĖDA NETURI ATEITIES VIZIJOS?

    Vietoj to, kad viduryje miesto įrengti jachtų uostą – mariną, Klaipėda viduryje miesto kraus, sandėliuos ir vežios europines atliekas N. Akmenės krosnių kūrenimui. Šiukšlių krova viduryje miesto, o ne jachtos, pasirodo, yra Klaipėdos miesto/uosto ateities vizija. Jooo… Tikras kurortas.

    Reply
    • Va, čia

      kaip pirštu į akį.

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Fotoreportažai, Kultūra

„Mūzos“ apdovanojimas - Eglei Barauskaitei

Šeštadienį vakare į Klaipėdos dramos teatro spektaklį „Fragmentas“ susirinkę žiūrovai tapo tradicinio „Mūzos“ apdovanojimo teikimo ceremonijos liudininkais. Jau eilę metų ...
2024-04-13
Skaityti daugiau

Aplinkosauga

Neteisingai rūšiuojantys atliekas gali sulaukti baudų 

Klaipėdos savivaldybės viešosios tvarkos skyriaus ir Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centro (KRATC) inspektoriai pradėjo aplinkosauginius reidus – tikrinama, ar klaipėdiečiai ...
2024-04-11
Skaityti daugiau

Kultūra

„Mūza“ lankys ir Muzikinio teatro kūrėjus

Klaipėdoje kuriančius teatro menininkus šį šeštadienį pasieks dar vienas tradicinis apdovanojimas – „Mūzos“ nominacija. „Mūzos“ nominaciją dar 2016-aisias įsteigė Klaipėdos ...
2024-04-10
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This