Oro kokybės stebėsena toli gražu nėra pinigų švaistymas

Nuomonės

Aistė Bielskytė-Andriulė
2024-02-21

Komentarų: 3

Klaipėdos miestas ypatingas vien tuo, kad per visą miesto ilgį šiaurės-pietų kryptimi driekiasi uostas, į kurį veda svarbios valstybinės magistralės, tad visas transportas, bandantis pasiekti uostą, vienaip ar kitaip važiuoja per miesto teritoriją, kai didieji Europos uostamiesčiai savo uostus turi įkurdinę už miesto ribų. Tai labai svarbus niuansas kalbant apie oro kokybę uostamiestyje. O turint galvoje, kad Lietuvoje vyrauja vakarų oro masių pernaša – iš miesto vakaruose įsikūrusio uosto teršalų sklaida vyksta vakarų-rytų kryptimi po visą miesto teritoriją – mūsų geografinė padėtis teršalų pernašos atžvilgiu neatrodo gera.

Martyno Vainoriaus nuotr.

Žinoma, uostas savo veiklas šiuo metu smarkiai apribojęs ir pagrindinis teršėjas yra transportas – tą pripažįsta turbūt daugelis. Tačiau stebint kietųjų dalelių ir azoto dioksido pasiskirstymą Klaipėdos mieste – būtent šie teršalai labiausiai siejami su transportu – tai pagrindinės tų teršalų koncentracijos vietos yra Baltijos žiedas, „Klasco“ teritorija, „Begos“ zona, Herkaus Manto ir Liepų gatvės sankryža bei Naikupės ir Debreceno gatvių  sankryža. Šie duomenys puikiai parodo, kad būtent transportas yra pagrindinis teršėjas mieste, nes teršalų koncentracijos didžiausios labiausiai pravažiuojamose sankryžose.

Vis dėlto svarbu atkreipti dėmesį, kad padidėję kietųjų dalelių kiekiai ir azoto dioksido rodmenys prie uosto zonų byloja apie uosto reikšmę tam pačiam transporto srautui ir miesto oro kokybei – uosto link nuolat judantis sunkiasvoris transportas kelia padidintą taršą būtent minėtose miesto vietose – ties „Klasco“ ir „Bega“.

Oro kokybės stebėsena toli gražu nėra pinigų švaistymas ir tuščias duomenų rinkimas, tai, sakyčiau, labiau tikslingas gyventojų informavimas esant padidintai oro taršai bei sudaryta galimybė mokslininkams ir tyrėjams stebėti oro teršalų ir meteorologinių sąlygų ryšius, įvertinti teršalų sklaidos galimybes. Tai pasitarnaus ir pačiai savivaldybei užsakant oro kokybės tyrimus.

Šiuo metu su oro tarša dirbantys tyrėjai yra priversti patys matuoti oro taršą įvairiose miesto vietose, taip švaistydami savo laiką duomenų rinkimui, vietoj to, kad atliktų analizę, susietą su gyventojų sveikata ar meteorologinėmis sąlygomis iš jau surinktų kas valandinių savivaldybės duomenų. Svarbiausia – oro monitoringo buvimas pavers miestą moderniu ir šiuolaikišku, o gyventojų sveikata yra prioritetas kalbant apie gyvenimo kokybę.

Europos Sąjungos institucijos seniai pripažino, kad oro tarša vidutinę gyvenimo trukmę sumažina 7 metais, mat kietosios dalelės giliai prasiskverbia į plaučius ir kraujotakos sistemą nulemdamos įvairias lėtines ligas, lemiama net gyventojų reprodukcinė sistema, padažnėja odos ligų atvejų.

Taigi, prieš rinkimus politikų dalinami pažadai apie oro monitoringo stotelių įrengimą nėra šiaip sau dalinami, gi visada apeliuojama į jautriausius gyventojams klausimus. Tačiau kažkodėl rinkimams pasibaigus pradedama svarstyti – o gal oro monitoringo sistemos įrengimas tai pinigai, paleidžiami vėjais?

3 Comments

  1. Gerda

    Va, yra Klaipėdoje protingų žmonių! Tik vat kažkokia problema su administracija pas merą. Kur nesupranta ką tos stotelės išvis daro Klaipėdoje. Tarybos nariai gal dar turės nuovokos arba šios Aistės galėtų pasiklausti ar konsultacijos pasiprašytų. Bet vėlgi, jie patys sau protingi… ir vėl uždaras ratas. Nu bet gal, kada nors, kas nors! Gal Klaipėda pražys! Gal…

    Reply
    • Jau tik nereikia

      Viskas gerai toje administracijoje , nes žinoti kokia nauda yra būtina . Stotelės ir jų aptarnavimas ne 1 eurą kainuoja .

    • Pritariu

      Pritariu, kad reikia taršą matuoti ir spręsti ką toliau daryti. Miesto tarybos narių požiūriu, geriausia sukišti galvas į smėlį ir nieko nematyti. Giruliuose gyvenant tarša nekankina gerbiamųjų tarybos narių..

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Aplinkosauga, Svarbu

Suprato, kad šimtai tūkstančių - vėjais, bet sprendimui pritarė

„Pinigai – vėjais”, – taip diskusiją dėl projekto „Klaipėdos miesto savivaldybės automatinių (stacionarių) aplinkos oro kokybės stebėjimo stotelių įrengimas“ teikimo ...
2024-02-21
Skaityti daugiau

Aplinkosauga

Klaipėda patenka tarp kai kuriuos oro taršos rodiklius viršijančių miestų

Valstybinio aplinkos oro monitoringo duomenimis, 2023 m. teršalų koncentracijos daugelyje oro kokybės tyrimų (OKT) stočių šalyje buvo mažesnės nei ankstesniais ...
2024-02-02
Skaityti daugiau

Aplinkosauga, Svarbu

Oro taršos stebėjimas Klaipėdoje - (ne)įmanoma misija?

Savivaldybė nori šiais metais 81,7 tūkst. eurų sumažinti aplinkos monitoringo programos finansavimą, atsisakydama pirkti „ištisinių matavimų aplinkos oro kokybės stotelėmis” ...
2023-10-13
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This