Pirmasis visiškai atviras naujienų portalas
2023-11-15 |
Ir Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) konstatavo, kad negali niekuo padėti Klaipėdos universitetui (KU) ir Alytaus kolegijai, norėjusiems susisieti savo likimus, bet nesulaukusiems Vyriausybės pritarimo.
Vyriausybei nusprendus pradėti valstybinių kolegijų reformą, kovo pabaigoje KU lankėsi Alytaus kolegijos vadovybė. Po šio vizito išplatintame pranešime spaudai teigta, jog alytiškių siūlomos studijos atitinka KU vykdomas studijų programas (abiejose mokymo įstaigose rengiami sveikatos, informatikos, inžinerijos, technologijų bei socialinių mokslų specialistai), tad kolegijos prijungimas prie uostamiesčio alma mater laikytas visai įmanomu variantu.
Visgi Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos suburta komisija, įvertinusi valstybinių kolegijų parengtus veiklos stiprinimo projektus, rekomendavo Alytaus kolegiją prijungti prie Kauno kolegijos. Tas pat nutiko ir su KU noru prisijungti Lietuvos aukštąją jūreivystės mokyklą – komisijos jis neįtikino. Tiesa, pastaroji pageidavo prisijungti prie Vilniaus Gedimino technikos universiteto. Tokią rekomendaciją minėtieji ekspertai ir pateikė.
Vyriausybė liepos viduryje priėmė atitinkamą sprendimą, ignoravusį alytiškių ir KU norus. Tada jau abi įstaigos nusprendė teisybės ieškoti teisme. Bendrai surašytame skunde Vilniaus apygardos administraciniam teismui jos prašė panaikinti tokį Vyriausybės nutarimą, o kol vyks bylos nagrinėjimas pritaikyti reikalavimo užtikrinimo priemonę – laikiną ginčijamo nutarimo galiojimo sustabdymą.
Tačiau šio skundo priėmimo klausimą nagrinėjusi teisėja Fausta Vitkienė šį rugpjūtį paskelbė nutartį, kuria atsisakoma jį priimti. Nutartyje akcentuojama, jog pagal Administracinių bylų teisenos įstatymą administracinių teismų kompetencijai nepriskirta tirti Vyriausybės veiklos bei sprendimų. Joje primintas ir Konstitucinio Teismo išaiškinimas, kad Vyriausybės veikla įgyvendinama valstybės valdžia ir ši veikla negali būti tapatinama su minėtame įstatyme vartojama sąvoka „viešasis administravimas“.
Anot teismo, priimdama minėtąjį nutarimą Vyriausybė veikė pagal Konstitucijos suteiktą kompetenciją, t. y. įgyvendino valstybės valdžią. O tokių jos teisės aktų teisėtumo klausimą sprendžia tik Konstitucinis Teismas.
Tokia nutartis, kuria atsisakyti priimti abiejų įstaigų skundą, dar galėjo būti skundžiama LVAT. Abi švietimo įstaigos pasinaudojo tokia galimybe. Visgi skundą išnagrinėjusi LVAT kolegija, kurią sudarė teisėjai Ernestas Spruogis, Rasa Ragulskytė-Markovienė ir Iveta Pelienė, konstatavo, kad jis yra nepagrįstas.
„LVAT, išnagrinėjęs pareiškėjų atskirąjį skundą, pažymėjo, jog nors Vyriausybės akto teisėtumo klausimas gali būti keliamas individualios administracinės bylos dėl asmenų teisių pažeidimo nagrinėjimo metu, prašant tokią bylą nagrinėjančio teismo kreiptis į Konstitucinį Teismą dėl Vyriausybės nutarimo, kuris turėtų būti taikomas tokioje byloje, ar jo atitinkamų dalių teisėtumo ištyrimo, tačiau administracinių teismų kompetencijai nepriskirtinos nagrinėti bylos vien dėl Vyriausybės aktų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ar įstatymams. LVAT, nustatęs, kad šiuo konkrečiu atveju pareiškėjai siekia, kad administracinis teismas spręstų tik nutarimo neteisėtumo klausimą, konstatavo, jog pareiškėjai nepagrindė, kad šiuo konkrečiu atveju yra kilęs ginčas viešojo administravimo srityje dėl jų konkrečių materialiųjų teisių ir laisvių pažeidimo, kurį, be kita ko, nulėmė ginčijamas nutarimas. Todėl LVAT konstatavo, jog pirmosios instancijos teismas pagrįstai atsisakė priimti pareiškėjų skundą, kaip nepriskirtą administracinių teismų kompetencijai“, – rašoma teismo pranešime.
Parašykite komentarą