Dėl taršos kreipsis į prokuratūrą

Miestas, Svarbu

Antradienio vakarą socialiniame tinkle „Facebook” paskelbta, kad pradedami rinkti parašai po kreipimusi į Klaipėdos apygardos vyriausiąjį prokurorą dėl viešojo intereso gynimo ir ikiteisminio tyrimo pradėjimo pagal Baudžiamojo kodekso straipsnį, numatantį atsakomybę už aplinkos apsaugos taisyklių pažeidimą, jeigu tai sukėlė pavojų žmogaus sveikatai arba galėjo atsirasti sunkių padarinių aplinkai.

Prokuratūros bus prašoma ginant viešąjį interesą kreiptis į teismą dėl Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos („Klasco”) vykdomos geležies rūdos krovos darbų sustabdymo ir licencijos šiai krovai panaikinimo.

Pareiškimo tekste rašoma, kad „Klasco” pradėjus krauti geležies rūdą aplinkinių rajonų gyventojai susidūrė su juodomis dulkėmis nugulančiomis langus, palanges, namų sienas, patenkančius į būstą, vaikai ėmė kosėti, nors jokios ligos neidentifikuojamos.

„Kreipiantis tiek į „Klasco” vadovus, tiek į institucijas, atsakingas už gyventojų sveikatą, aplinkos kokybę, kaip Nacionalinis sveikatos centras, Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamentas (Klaipėdos RAAD) situacijos įtakoti nepavyko. KLASCO kategoriškai neigia, jog Generaliniame krovinių terminale vykdoma (geležies rūdos) krova yra susijusi su miesto tarša juodomis dulkėmis. Nacionalinio sveikatos centro Klaipėdos departamentas mano, jog aplinkos tarša, pavojinga gyventojų sveikatai, nėra jo kompetencijos klausimas. Tuo tarpu Klaipėdos RAAD 2017 m. atsakymuose teigė, jog KLASCO krovą vykdo nepažeisdama galiojančių teisės aktų reikalavimų, neviršydama taršos normatyvų. Nesiliaujant gyventojų ir organizacijų skundams atlikti matavimai patvirtino, kad KLASCO viršija paviršinių nuotekų, kurios išleidžiamos į Kuršių marias, taršos normatyvus. Atlikus tyrimus nustatyta, kad gyventojų randamos juodosios yra iš KLASCO kraunamos geležies rūdos, jų pagrindinės sudedamosios dalys yra geležies oksidas ir magnetitas, abi kenksmingos įkvėpus didesniais kiekiais. Šių metų birželio ir liepos mėnesiais mobili oro kokybės stotelė išmatavo, kad krovimo metu kelias dienas tarša kietosiomis dalelėmis buvo viršijama, kai kuriomis valandomis net keliolika kartų. Klaipėdos RAAD nurodo, kad įmonė vykdydama krovą naudoja vandens patranką. KLASCO prieš kelias dienas išplatino pranešimą, jog naudoja putas, kurios apipurkštos sustingsta ir neleidžia dulkėti biriam kroviniui. Žinant krovos mąstą, akivaizdu, kad vandens patranka visiškai neefektyvi, o vaizdo įrašas patvirtina, kad putos nepanaudotos padengti viso krovinio, be to, kad lietus jas nuplovė, kas rodo šią priemonę taip pat nemažinant taršos. Nepaisant KLASCO neigimo esant susijus su tarša kietosiomis dalelėmis, deklaravimu apie aplinkosaugos priemonių taikymą, situacija mieste negerėja. Iš viešų šaltinių žinoma, kad geležies oksidai (hematitas ir magnetitas), kurių pastovus koncentracijos viršijimas keliolika kartų nustatytas atliktais objektyviais tyrimais, yra kancerogeninės medžiagos. Miestiečiai nespėja valyti langų ir namų, nevaldoma tarša kelia baimę dėl poveikio sveikatai, tuo tarpu valdžios įstaigos formaliai atsirašinėja ir niekaip neįtakoja taršos mažinimo”, – rašoma kreipimesi.

Jame taip pat akcentuojama, kad per dvejus metus institucijos nesugebėjo nustatyti taršos kaltininkų, patraukti juos administacinėn atsakomybėn. Todėl esą jau galima kalbėti ir apie tarnybos pareigų neatlikimą, už kurį irgi yra taikoma baudžiamoji atsakomybė.

„Manome, kad tokios lakios medžiagos, kaip geležies rūda, privalo būti kraunama uždaru būdu, o neturint galimybės ar nenorint krovos vykdyti neteršiant miesto ir aplinkos, ji privalo būti nutraukta, žmonių sveikatą ir aplinkos kokybę vertinant labiau, nei vienos socialiai neatsakingos įmonės pelno siekimą gyventojų sveikatos ir aplinkos taršos kaina”, – rašo teksto autoriai, akcentuojantys, kad Klaipėdos RAAD atlikti tyrimai neginčijamai patvirtina nuo kelių iki keliasdešimt kartų viršytą taršą geležies oksidais, paviršinių nuotekų, išleidžiamų į marias nuolatinį užterštumą.

Kreipimusi prašoma pradėti ikiteisminį tyrimą pagal Baudžiamojo kodekso 270 str. 1 d. ir nustatyti atsakingus asmenis, „lygiagrečiai uždraudžiant pavojingą žmonėms ir aplinkai geležies rūdos krovą „Klasco”.

„Veiklai, kuri susijusi su poveikiu aplinkai vykdyti, kaip šiuo atveju geležies rūdos krovai, yra išduodama licencija, kurioje numatomas galimos taršos normos. Veiklą vykdant nesilaikant licencijose ir įstatymuose nustatytuose reikalavimų tokia neteisėta veikla privalo būti nutraukiama, tačiau, kaip žinoma, Klaipėdos RAAD net nustatęs taršos normatyvų viršijimą jokių priemonių nesiima. Galimai tokios medžiagos, sklindančios kelių kilometrų spinduliu, iš viso negali būti kraunamos atviru būdu. Atsižvelgiant į problemos mąstą, valstybės įstaigų nenorą vykdyti pavestas funkcijas prokuratūra, gindama viešąjį interesą, privalo reaguoti į Klaipėdos mieste susiklosčiusią situaciją, kad būtų apsaugota gyventojų sveikata ir neteršiama aplinka”, – rašoma rašte ir prašoma ginant viešąjį interesą kreiptis į teismą dėl „Klasco” vykdomų geležies rūdos krovos darbų sustabdymo ir licencijos šiai krovai panaikinimo.

Gyventojų parašus ketinama rinkti iki rugpjūčio 19 d. Pasirašyti galima susisiekus su Alina Andronova arba rugpjūčio 16-17 dienomis nuo 8 iki 17 val. advokatų kontoroje „Žlioba & Žlioba” (J. Janonio g. 17).

„Klasco” generalinis direktorius Vytautas Kaunas „Atvirai Klaipėdai” buvo sakęs, kad gyventojų kreipimasis į teismą dėl įmonės veiklos sustabdymo, jo nuomone, būtų radikali ir pagrindo neturinti priemonė.

„Tokiu atveju 700 darbuotojų reikėtų paleisti į gatvę? Turi būti labai rimtas pagrindas veiklai stabdyti. Be to, prieš priimant tokį sprendimą, turėtų būti duodamas laikas sudaryti aplinkosauginių priemonių planą ir jį įgyvendinti. Geriau mažiau grasinimų ir gąsdinimo, daugiau bendravimo ir bendradarbiavimo“, – tada sakė jis.

Kaip reaguoti į gerokai padidėjusią oro taršą uostamiestyje, pirmadienį tarėsi ir Vyriausybė. Naujienų agentūra BNS pranešė, kad premjeras Saulius Skvernelis po pasitarimo žadėjo aplinkosaugos sistemą ateityje padaryti efektyvesnę.

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Aplinkosauga, Svarbu

Klaipėdoje - didelė tarša kietosioms dalelėmis (atnaujinta)

Uostamiestyje, Šilutės plente esanti taršos matavimo stotelė antradienį fiksuoja daugiau nei dvigubai didesnį už leistiną kietųjų dalelių kiekį ore, o ...
2024-04-02
Skaityti daugiau

Kriminalai ir nelaimės

„Grigeo Klaipėda“ byloje - dar du prašymai

Šiaulių apygardos teismas penktadienį apklausė du papildomai pašauktus į teisiamąjį posėdį naujus liudytojus AB „Grigeo Klaipėda“ Kuršių marių taršos byloje. ...
2024-03-29
Skaityti daugiau

Svarbu, Uostas ir jūra

„Klasco” ir miesto valdžios mūšis grįžta į pradinę stadiją

Klaipėdos jūrų krovinių kompanija („Klasco”), teismams skundusi praėjusios kadencijos Klaipėdos miesto tarybos 2022-ųjų pavasarį priimtą sprendimą nepritarti jos planuojamai naujai ...
2024-03-14
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This