Elektrobusai Klaipėdoje: vėl kyla aistros

Svarbu, Temos

Panašu, kad uostamiesčio savivaldybės valdomos UAB „Klaipėdos autobusų parko” (KAP) paskelbtas 10 elektrobusų veiklos nuomos pirkimo konkursas ima kelti panašias aistras, kaip ir prieš beveik dvejus metu, kai įmonė pirko pirmąją tokią transporto priemonę iš bendrovės „Vėjo projektai”.

Neprisistatantis laiško autorius mano, kad paskelbtu konkursu KAP proteguoja būtent „Vėjo projektus”, o „pirkimas ir jo procedūros yra tik simbolinės, tikėtinai turinčios tikslą pridengti ir užmaskuoti galimą korupciją”.

Tuo metu KAP teigia, jog pirkimą vykdo skaidriai. Akcentuojama ir aplinkybė, kad galutinė pageidaujama transporto priemonių specifikacija buvo suformuluota apklausus galimus tiekėjus ir gavus jų pastabas. 

„Vėjo projektų” vadovas Alvydas Naujėkas savo ruožtu tokį anoniminį laišką vadina negražia konkurencine kova. 

„Dancer” elektrobusai įkraunami prie Autobusų stoties įrengtoje greito įkrovimo stotelėje. Martyno Vainoriaus nuotr.

Ką įžvelgia?

Tiesos Prizme pasivadinęs autorius redakcijai atsiųstame laiške dėsto, kad šių metų pradžioje KAP paskelbtas minėtasis pirkimas nėra vykdomas vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu.

„Pirkimą supančios aplinkybės, kurias pateiksime žemiau, leidžia teigti, kad jau kuris laikas yra favoritizuojama tam tikra Klaipėdoje verslą plėtojanti įmonė ir jos kuriamas produktas, o pirkimas ir jo procedūros yra tik simbolinės, tikėtinai turinčios tikslą pridengti ir užmaskuoti galimą korupciją”, – rašoma laiške. 

Jo autorius atkreipia dėmesį, kad dar 2020 m. spalį „Vėjo projektai” skelbė apie naują verslo planą, kuris dabar esą 100 proc. atitinka KAP planą.

„Vėjo projektai“ atstovas deklaruoja, kad bandomų gaminti elektrinių autobusų „Dancer“ nepardavinės, o siūlys šių autobusų nuomos paslaugą. Straipsnyje nurodoma, kad „Dancer“ gamintojas savo kaštais statys greito įkrovimo stotelę, kadangi paslaugos gavėjams (reikia suprasti – KAP ir Klaipėdos miestui) tai būtų dideli finansiniai kaštai. Ir štai, 2021 m. pradžioje KAP skelbia perkanti ne pačius elektrinius autobusus, o jų veiklos nuomos paslaugas, reikalaujant mieste turėti lėtojo ir greitojo įkrovimo stoteles, t.y. visą infrastruktūrą”, – rašoma laiške.

Autorius taip pat akcentuoja, kad pirkimo dokumentuose prašoma profesinės patirties –  vienos ar daugiau sutarties dėl autobusų pagaminimo 500 000 Eur be PVM sumai. Tai esą irgi „Vėjo projektams“ palanki sąlyga, nes ji jau įvykdė 665 000 Eur vertės sandorį su KAP.

Jo nuomone, techninė specifikacija dėl autobusų akumuliatorių pakrovimo infrastruktūros irgi yra pritaikyta būtent „Vėjo projektams“, nes jie jau turi prie stoties įrengę tokią infrastrutūrą.

„Kuomet pirkimas sudėliotais taip, kaip yra dabar, tik avantiūristas tiekėjas arba tas, kuris turi pralaimėti, gali bandyti skaičiuoti orinę ekonominę paslaugos kainą, o „Vėjo projektai“ infrastruktūrą arba jos didžiąją dalį jau turi”, – teigiama laiške. 

Jo autoriui kliūva ir tai, kad 10 proc. konkursinių balsų bus skiriama už autobuso masę kilogramais – balai skiriami skaičiuojant nuo tiekėjo, kuris pasiūlė lengviausią autobusą masės.

„Dar 2020 m. rugpjūčio mėn. viešoje publikacijoje „Vėjo projektai“ atstovas akcentavo: „Visų pirma – inovatyvias autobusų veiklos nuomos paslaugas, kurių kaina galime konkuruoti su taršiais iškastinį kurą deginančiais autobusais. Visų antra – išnaudoti techninius „Dancer“ pranašumus, tokius kaip mažiausias svoris ir sparčiausias baterijų įkrovimas“ . Sutapimas? Tikrai ne. Tuo labiau, kai viešai nurodoma net ir tai, kad „Juos [„Dancer“ autobusus] gaminanti bendrovė „Vėjo projektai“ su KLAP yra pasirašiusi ketinimų protokolus dėl dar 10 „Dancer” autobusų įsigijimo“. Na, po tokių pareiškimų, abejonių nebekelia pirkimo aplinkybės ir „neformali gamintojų apklausa“.  <…> Skiriami balai už kuo mažesnę masę, kurios faktinė nauda niekaip neišmatuojama”, – rašoma laiške. 

Jo autoriui įtartinai atrodo ir 10 proc. konkursinių balų skyrimas už elektrobusų pristatymo terminą (10 balų – per 6 mėn., 0 balų – per 12 mėn.).

„Bet kuriam tiekėjui aišku, kad su tokiais pristatymo terminais tiekėjas, norėdamas gauti maksimalų balų skaičių, jau šiandien turi turėti pagrindinius agregatus paleidęs gamybai arba būti pagaminęs didžiąją dalį transporto priemonių. Autobusai nėra gaminami tam, kad stovėtų sandėlyje kaip ilgai galiojantis gėrimas ar pieno milteliai. Tiekėjai gauna konkrečius užsakymus ir pradeda gamybą. Na, 6 mėn. terminas to tikrai neleidžia teigti. Be to, yra ganėtinai keista, kuomet pirkėjui (KAP) tiek svarbu pristatymo terminas, nors faktiškai 6 ar 12 mėn. nesudaro jokios esminės reikšmės. Elektrinių autobusų rinkoje 6 mėn. terminas pagaminti 10 vnt. autobusų ir dar įrengti infrastruktūrą, pagal kelių gamintojų patikinimus, yra nerealus, nebent pirkėjo mieste jau yra „atrinktas“ tiekėjas”, – dėstome laiške. 

Abejonių esą kelia ir reikalavimas bendrajai elektrobuso variklio galiai – ji turi būti ne mažesnė nei 240 kW. O „Dancer“ autobusų dviejų variklių ašyse bendroji galia esą yra 250 kW.

„Techninėje specifikacijoje išdėstyti reikalavimai nuvažiavimo atstumams – „280 km, kai akumuliatoriai (baterijos) pakraunami lėtojo pakrovimo įranga 1 kartą ne ilgiau nei per 6 (šešias) valandas“, „60 km, kai akumuliatoriai (baterijos) pertraukų metu pakraunami greitojo pakrovimo įranga ne ilgiau nei per 8 (aštuonias) minutes“. Kaip tyčia, Klaipėdoje jau „Vėjo projektai“ eksploatuojamas pantografas atitinka keliamus reikalavimus”, – minima dar viena aplinkybė. 

Laiško autorius tikina, kad susisiekė su keletu autobusų gamintojų ir jų atstovų ir dalis jų esą nėra nieko girdėję apie šį KAP pirkimą, kiti nurodė
nedalyvausiantys dėl „nepriimtinų“ sąlygų.

„Ar negali būti taip, kad atlikus nuodugnią reikalavimų ir rinkos pasiūlos analizę rezultatas bus vienas – pirkime galės faktiškai dalyvauti ir jį laimėti tik „Vėjo projektai“ su savo autobusais „Dancer“. Na, o pabaigai, nors minėta, kad „Vėjo projektai“ autobusų nepardavinės, specialiosiose pirkimo
sąlygose nurodyta, kad „pasibaigus Sutarčiai, Nuomininkas, susitaręs su Nuomotoju, įgyja pirmumo teisę, bet ne pareigą, įsigyti Autobusus bei pakrovimo infrastruktūrą.“ Matyt, kad po 10 metų nuomos KAP vis dėlto pirks senus autobusus, o gal jų „pardavimo“ kaina bus įtraukta į sudaromą „Veiklos nuomos sutartį”, – tokia įžvalga baigiamas laiškas. 

„Sąlygos yra universalios”

Atsakydamas į minėtajame laiške dėstomus teiginius KAP informavo, kad pirkimas vykdomas dėl to, kad pernai liepą Klaipėdos taryba nusprendė, jog 2021 m. miestas turėtų įsigyti 10 ekologiškų, elektra varomų autobusų. KAP, kurio 100 proc. akcijų valdo savivaldybė, pernai lapkričio pabaigoje gavo gavo raštišką akcininko pasiūlymą organizuoti tokių autobusų įsigijimo procedūras.

Bendrovė kartu pabrėžia, kad nėra perkančioji organizacija, nes jos veikla neskirta specialiai viešiesiems interesams tenkinti – įmonė konkuruoja laisvoje rinkoje su privataus ir valstybinio kapitalo įmonėmis, pati nustato kainodarą, neteikia paslaugų jungtinių veiklos sutarčių su Savivaldybe ar vidaus sandorių pagrindu. Todėl įsigydami prekes, paslaugas ar autobusus ji vadovaujasi savo pirkimų taisyklėmis.

Anot KAP, 10-ies elektrinių autobusų pirkimo dokumentai buvo išsiųsti daugiau nei dešimčiai potencialių tiekėjų, kurie vykdo veiklą Baltijos šalyse ir atstovauja viso pasaulio gamintojams.

„Šiuo metu vyksta konstruktyvus bendravimas – potencialūs autobusų tiekėjai teikia klausimus ar prašymus paaiškinti vienas ar kitas nuostatas, mes teikiame atsakymus visiems, nepriklausomai nuo to, jie ketina ar ne dalyvauti šiame pirkime”, – tikina bendrovė. 

Anot jos, veiklos nuoma yra įprastas transporto priemonių įsigijimo būdas, naudojamas įsigyjant ir krovininį transportą, autobusus ar kitą techniką. Lietuvoje esą taip pat yra autobusų veiklos nuomos pirkimo pavydžių. Ši praktika, anot įmonės, sparčiai populiarėja tiek Vakarų Europos šalyse, tiek visame pasaulyje.

„Techniniai reikalavimai perkamiems autobusams yra bendri visiems tiekėjams. Ruošdamiesi šiam konkursui apklausėme galimus tiekėjus ir gavę jų pastabas parengėme galutinę techninę specifikaciją. Sąlygos yra universalios, kad tiekėjai galėtų pasiūlyti Klaipėdai daugiau skirtingų modelių elektra varomų autobusų. Mūsų bendrovės keliamas šio pirkimo tikslas – įsigyti pilną paslaugos paketą dešimčiai metų. Tai apima ne vien autobusų pirkimą, remontą, bet ir jiems įkrauti būtinos infrastruktūros mieste sukūrimą, taip pat norime, kad pardavėjai įsipareigotų padengti eksploatacijos metu suvartotos elektros energijos išlaidas, nes būna ir taip, kad realios sąnaudos ženkliai skiriasi nuo gamintojų deklaruojamų”, – aiškina bendrovė. 

„Kriminalinis stilius”

„Vėjo projektų” vadovas Alvydas Naujėkas „Atvirai Klaipėdai” patvirinto, kad ši bendrovė ketina dalyvauti KAP pirkime. 

Alvydo Naujėko teigimu, autobusų veiklos nuoma buvo naujiena gal prieš kokius dvejus metus, tačiau dabar ji esą yra labai veiksminga. Martyno Vainoriaus nuotr. 

Jis sakė girdėjęs, kad praėjusią savaitę miesto politikai gavo tokį laišką, bet su juo turiniu nėra susipažinęs. 

„Toks anoniminis stilius panašus į kriminalinį arba yra negraži konkurencija”, – sakė pašnekovas. 

A. Naujėko teigimu, autobusų veiklos nuoma buvo naujiena gal prieš kokius dvejus metus, tačiau dabar ji esą yra labai veiksminga. 

„Klaipėdos autobusų parkas yra lyg nykštukas palyginti su tomis Vakarų Europos bendrovėmis, su kuriomis bendraujame. Jos turi iki 20 000 transporto priemonių ir jų priežiūra yra didžiuliai fabrikai. Būtent jų pagrindinis klausimas ir nuogąstavimas buvo, kas veiklos nuomos atveju būtų su ten dirbančiais žmonėmis.  Mūsų atsakymas – tokiais atvejais steigiamos atstovybės ir kooperuojantis, įdarbinant tuo žmones sprendžiamas šis klausimas ir taip vyksta švelnus perėjimas į inovaciją. Klaipėdoje dirba du mūsų elektrobusai ir mes jau turime aiškų supratimą, kokie tokiu atveju yra jų priežiūros kaštai”, – kalbėjo A. Naujėkas. 

26 Comments

  1. Anonimas

    galu galia ne bus jokiu lietuvisku autobusu.. pripirks turkisku

    Reply
  2. Moteris su spuogu ant kaktos

    Ir kokios ausys kyso uz ramanuskiuko? ar tik ne tokio direktoriaus vieno?

    Reply
  3. Klaipedietis

    Kokiame amziuje gyvename kad ligi siolei neturime tramvajaus,tilto per kursiu marias,atstatytu graziu baznyciu,birzos pastato ir t.t

    Reply
  4. Šiaip akivaizdu

    Kad „Vėjo projejtams ” sukurtos konkurso salygos tai tiesiog akivaizdu! Ir nereikia naiviai teisintis, …ir ta nuoma tų Dancer autobusų įtartina, o paskui po 10 metų dar išsipirkti senienas reikės už auksinę kainą (kaip INDIPENZĄ) .O dar pagoglinkit apie tipo gamintoją įm. ” Vėjo projektai”. Ir jų antrines įmones, darbuotojus , algas, ir patys pamatysit — eiliniai korupciniai voratinkliai raizgomi. Taryba turėtų atidžiau pasidomėt kas ir kaip? ….. nebent jau viskas sudėliota ir paskirstyta.

    Reply
  5. Remigijus

    Grąžinkite į gatves senus Ikarusus!!

    Reply
  6. aha

    Turbūt žiemelio darbas.
    O šiaip kas jums negerai? Džiaukitės, kad kažkas kažką modernaus kuria Klaipėdoje. Be tokių gamintojų galėsit kaliningradietiško gintaro dirbinius pardavinėt vokiečių turistams.

    Reply
    • Koks

      Koks tai modernus autobusas, jei net į Girulių kalniuką netraukia?

  7. klaipedietis

    Isvis kam sis straipsnis,anoniminis laiskas!!!! Jus patys suprantat ka rasot. Bet kas galejo ji parasyti,kad ir as ar kitas. Suprantat kad bet kas ir bet ka, o jus pasigavot ta nesamone ir brukiat savo nuomone kvailu straipsniu ir dar kvailesne antraste

    Reply
  8. Anonimas

    Pirkimo sąlygos aiškiai pritemptos. Reikalavimas dėl svorio, apskritai, vertas premijos. Dažnas gamintojas pagal užsakymą per 6 mėn. lengvojo automobilio nepagamina. Nenustebčiau, jei KLAP pačias konkurso sąlygas ilgiau rengė 🙂

    Reply
  9. Korupcija

    Akivaizdus pirkimo sąlygų pritempimas vieno gamintojo produkcijai. Tokiu atveju bus išplauti dideli pinigai, kuriuos miestas galėtų panaudoti daug efektyviau. Be galo gaila kai vyksta tokie dalykai

    Reply
  10. Tadas

    Aferistai. Visur asmenine nauda ir atkatai. Geda klaipedai. Vien pigios statybos smarve ir korupcija

    Reply
  11. Klaipėdos Vėjas

    Puikūs tie ‘Dancer’ autobusai, žinoma, kad reikia pirkti savus ir palaikyti inovacijas, kuriamas Klaipėdoje! O tas laiškas, buvo nebuvo, kažkoks piktas kriminalinis konkurentų lojimas. Šuo loja karavanas eina!

    Reply
    • Surinkimo darbai- ne inovacija!

      Nesvarbu už kiek perka? Apie kokias inovacijas kalbate? Kad viską atsiveža ir Klaipėdoje surenka? Apie tokius žodžius kaip korupcija, vienos įmonės protegavimas girdėjote? Kitur žmones už tai sodina. Bet ne Klaipėdoje…

  12. klp

    Jei atvirau nematau, be to kad siūlo tik nuomot, jokios priežasties, kodėl savivaldybė neturėtu propaguoti vietinių gamintojų. Galų gale juk pinigai liks Klaipėdoje. Ar naujos gamyklos blogai, nes nebeis verkti jog Lietuvoje pramonės nebėra?

    Reply
  13. Naujiena

    Miesto tarybos narys konservatorius Rimantas Didžiokas yra akcininkas tų „Vėjo projektų”. Ko jūs tikitės?…

    Reply
  14. T

    Privatinikus iš vis grūsti lauk, pažiūrėkit kokiais trantais važinėjama, dvokiantys autobusai, juose šalta, vasarą karštą, neveikiantys kondicionieriai.

    Reply
    • ...

      ne taip ir blogai,bet kaip bus negali sakyti

  15. Parama dziazui

    Priminkite, prašau, kokia suma ši bendrovė parėmė džiazo festivalį?

    Reply
    • parama

      ne cento. gali paziureti klap tnklapyje, skelbiama viesai

    • Anonimas

      Čia ne apie klap, o apie vėjo projektus

    • Parama

      Nė cento

      Čia džiazas geranoriškai parėmė tiesiog išgarsinęs brendą

  16. Anonimas

    „mažesnę masę, kurios faktinė nauda niekaip neišmatuojama”

    Nežinau kaip Prizmės planetoje bet pas mus mazesnius daiktus pakudinti reikia mažiau energijos

    Reply
    • klp

      Dar reikia pridėti, kad mažesnės masės autobusai mažiau laužo kelius.

    • Olegas

      Magistro baigiamojo darbo metu esu tyręs elektrinio autobuso sąnaudų 5 maršrute nuo masės priklausomybę, kuri gavosi tiesiogiai proporcinga, ir dar gavęs premiją už naudingą darbą miestui.

  17. Tad kad visus pirkimui

    DSavivaldybė atiduoda saviems

    Reply
    • nemeluok

      kai miestas pirko dujinius autobusus, siūlė dalyvauti privatininkams. Atsisakė. Tipo per brangu pirkti ekologiškus naujus, geriau senus grabus.

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. IP adresas bus rodomas viešai. Būtini laukeliai pažymėti * ženklu.

Pranešti klaidą
Please enable JavaScript in your browser to complete this form.

PANAŠŪS STRAIPSNIAI

Svarbu, Verslas

„Dancer“ šoks restruktūrizacijos tango 

Klaipėdos apygardos teismas nusprendė, kad nuo 2015-ųjų elektrobusų rinką vis bandančiai užkariauti Klaipėdoje įsikūrusiai bendrovė „Vėjo projektai“ yra verta restruktūrizacijos, ...
2024-04-09
Skaityti daugiau

Svarbu, Verslas

„Dancer“ šokis baigiasi?

Nuo 2015-ųjų elektrobusų rinką vis bandančiai užkariauti Klaipėdoje įsikūrusiai bendrovei „Vėjo projektai“ iškilo bankroto grėsmė – Klaipėdos apygardos teismas sulaukė ...
2024-03-29
Skaityti daugiau

Svarbu, Verslas

Klaipėdos pirtį ketina perduoti buvusiam Autobusų parkui

Klaipėdos miesto meras teikia Tarybos sprendimo projektą, kuriuo siūloma UAB „Vildmina“, valdančią senąją miesto pirtį, Trilapio g. 6,  reorganizuoti prijungiant ...
2024-03-25
Skaityti daugiau

PARAMA

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos” žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja – paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai” sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

ATVIRI DOKUMENTAI

VšĮ „Klaipėda atvirai” kiekvieną mėnesį skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat – detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai” dalininkų sąrašą.

Susipažinti su dokumentais.

INFORMACIJA

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Puslapio taisyklės.

Redakcijos tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt

Pin It on Pinterest

Share This