P0

Renovacijos dienoraštis

Renovacijos dienoraštis VI. Pyktis

Atvira Klaipėda

Atvira Klaipėda
2020-02-14


Esu piktas. Dėl to, kad šio dienoraščio niekaip nepavyksta užbaigti. Ne dėl to, kad pritrūko kūrybinio įkvėpimo. Dėl to, kad nėra pokyčių. Kažkas įjungė stabdį ir dėl to nesuspėjome į paskutinį renovacijos programos etapą, prarasdami brangų laiką bei finansavimą iš valstybės biudžeto.

Kai skauda dantį, einame pas dantistą, kai reikia apsikirpti dėl laiko tariamės su kirpėju, o panorus išsiųsti siuntinį skambiname kurjeriui. Noriu išgerti alaus – einu į barą ir prašau barmeno pripildyti man bokalą(-us). 

Taip normalioje ekonomikoje veikia paslaugų sektorius – kai žmogus kažko nesugeba/nemoka/neturi tam laiko, tai kreipiasi į profesionalą, šis darbą atlieka ir už tai gauna atlyginimą, kurį savanoriškai sumoka paslaugos gavėjas.

Kai mums prireikė daugiabučio renovacijos, šie rinkos dėsniai suveikė šiek tiek kitaip.

Daugiabučio gyventojai (žmonės, kurie nežino procedūrų) kreipėsi į administratorių (srities profesionalą), kad šis pasirūpintų procesu. Už paslaugą – jau sumokėta. 

Paslaugos nėra. 

Kažkas čia ne taip. 

Ir kaip bežiūrėtum, akys krypsta į administratorių, kuris per 10 mėnesių nesugebėjo parengti investicinio plano, o be kurio renovacijos procesas toliau – nė iš vietos.

Baisiausia tai, kad nesuspėjome į paskutinį Aplinkos ministerijos paskelbtą daugiabučių atnaujinimo programos etapą – norint patekti į šį traukinį, paraišką dėl namo renovacijos Būsto energijos taupymo agentūrai reikėjo pateikti iki sausio 31-osios.

Praėjusiame etape žadėta, kad valstybė 100 proc. apmokės arba kompensuos projekto parengimo, įgyvendinimo administravimo ir statybos techninės priežiūros išlaidas. Taip pat valstybė pilnai padengia visas nepasiturintiems gyventojams tenkančias išlaidas. 

Nesuspėjome tuo pasinaudoti. Mūsų atstovas, kuris turėjo eiti ir kovoti už šią mūsų galimybę (mes jam už tai mokame), net nepabandė. Kaip advokatas, pralaimėjęs bylą, nes nesugebėjo nueiti iki teismo.

Kada bus skelbiamas kitas renovacijos programos etapas ir ar pasitaikys tokia galimybė, nežino net pati agentūra. Sako, turėtų būti šiemet.

Aš skambinau agentūros specialistams, nes administratorius į visus paklausimus atsako „jau greitai, daug darbo“ ar sugalvoja kitą pasiteisinimą. Paskutinysis buvo toks: „suprantate, šventės…“  O tai jau pradeda kelti mūsų nepasitikėjimą juo. 

Nors 2019-ųjų kovą, kai mūsų namo gyventojai su reikiamu parašų skaičiumi administratoriaus paprašė daryti tai, ką jis moka (?) ir privalo daryti, buvo gautas atsakymas, kad investicinis planas bus po poros mėnesių.

Jo, aišku, po poros mėnesių nebuvo, nebuvo vėliau, nėra ir dabar. 

Taigi, skambinu į Būsto energijos taupymo agentūrą, smulkiai raportuoju apie mūsų nelemtą situaciją.

Pirmas klausimas specialistei: ar 10 mėnesių – normalus laikotarpis investiciniam renovacijos planui rengti ir per šį laiką jo neužbaigti? Paaiškinkite man, nesuprantančiam.

„Jeigu kovo mėnesį priėmėte sprendimą dėl renovacijos ir įgaliojote administratorių rūpintis šiuo procesu, jau tikrai turėjote sulaukti iš jo pranešimo apie nupirktą investicinio plano rengimo paslaugą, parinktą jo rengėją. Ar gavote tokią informaciją?“, – klausia ji.

Išgirdusi neigiamą atsakymą, mieloji ponia primena, kad iš administratoriaus reikalauti visos informacijos, susijusios su procesu, yra absoliuti gyventojų teisė.

„Gero administratoriaus net klausti nereikia, jis pasirūpina, kad informacija pasiektų gyventojus. Gal administratorius iš tikrųjų jus pamiršo? Investicinis planas jau tikrai turėjo būti nupirktas ir parengtas per tiek laiko. Jūs paklauskite, ar plano rengimo paslauga nupirkta, kas ją rengia – tokia gyventojų teisė. Jūs esate savininkai, jums paslauga perkama“, – patarė agentūros specialistė Regina.

Savo teise pasinaudojau, sužinojau, kad investicinio plano rengimo paslauga nupirkta, kas planą rengia ir nedelsdamas jam paskambinau.

„Aš dar jo nepradėjau. Iš šio administratoriaus yra ne vienas namas, eiliškumo nėra, jokių terminų man nenurodė, galiu savo nuožiūra dirbti. Renkuosi informaciją po truputį, prieš Kalėdas apėjau tą namą. Žinote, tas tarpušventis… Jis nelabai darbingas buvo toks. Tikiuosi per mėnesį padaryti. Jūsų namas – niekuo ypatingas, nei ten kažko labai gero, nei kažko labai blogo“, – sakė investicinio plano rengėjas.

Mėnuo praėjo. Spėkite, ar planas yra?

Ne.

Dar 50 dienų ir bus lygiai metai, kai administratoriui įteikėme beveik 60 proc. namo gyventojų pasirašytą prašymą dalyvauti atnaujinimo programoje. Tai buvo viskas, ką galėjome padaryti savo veikimu, toliau veikia administratorius.

Ir šioje vietoje vietoje norėčiau priminti vieno Lietuvos aplinkos ministro (ši ministerija yra atsakinga už renovacijos programos vykdymą) žodžius, jog būsto atnaujinimą šalyje stabdo gyventojų mentalitetas ir pasyvumas.

Suprask – dėl renovacijos tempų kalti gyventojai.

Neteisus jūs, ministre, oi neteisus.

Taip, mes neišmanome proceso subtilybių, bet todėl ir kreipėmės į tuos, kurie išmano. O tie, kurie išmano, kažko laukia. 

Mes tuo tarpu prarandame ne tik valstybės siūlomus pinigus, bet ir vienintelį resursą, kurio atsargų papildyti negalima – laiką. 

Pabaigai – dar viena visiškai grynai hipotetinė mintis.

Įsivaizduokime: pastaruoju metu renovacijos programoje dalyvauja itin daug namų, todėl ir juos administruojančių bendrovių projektų vadovai turi daugiau darbo, susidaro didžiulės eilės. 

Gal būtų galima pasielgti taip, kaip daroma normaliomis rinkos sąlygomis – bendrovė pasamdo papildomas pajėgas, kad paslaugas nupirkusių klientų užsakymai būtų įvykdyti. Ypač jeigu klientų užsakymai – valstybės prioritetas (namų atnaujinimas). 

Tai kokio velnio klientų užsakymai nevykdomi? Atsakymas – irgi hipotetinis: klientas bendrovei yra šūdo vietoje. 

Dėl tokio požiūrio man, kaip klientui, kyla tik viena emocija.

Pyktis.

Renovacijos dienoraštis: ar įvyks „chruščiovkės“ metamorfozė?

Ar įvyks „chruščiovkės“ metamorfozė? II dalis

Ar įvyks „chruščiovkės“ metamorfozė? III dalis

Renovacijos dienoraštis IV. Pamąstymai apie žiauriai ilgus terminus

Renovacijos dienoraštis V dalis: PAVOJUS

Namo gyventojas. Adreso ir kitų duomenų nenurodysiu, kad šis tekstas nebūtų suprastas kaip poveikio priemonė ar bandymas išsireikalauti palankesnių sąlygų. Apie šį projektą nežino net mano kaimynai. Kol kas.


2020-02-14

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Parama

Jei Jums patinka „Atviros Klaipėdos" žurnalistų rengiami straipsniai ir tikite visiškai atviros bei nepriklausomos žiniasklaidos idėja - paremkite mus, nes į VšĮ „Klaipėda atvirai" sąskaitą pervedama parama yra pagrindinis mūsų pajamų šaltinis.

Paremti
Atviri dokumentai

VšĮ „Klaipėda atvirai" kiekvieno mėnesio pradžioje skelbia, kiek per praėjusį sulaukė paramos. Taip pat - detalią atskaitą apie visas praėjusio mėnesio išlaidas.

Čia galite rasti ir portalo Etikos kodeksą bei VšĮ „Klaipėda atvirai" dalininkų sąrašą.

Su dokumentais galite susipažinti čia
Informacija

Portalas „Atvira Klaipėda” priklauso
VšĮ „Klaipėda atvirai”. Plačiau apie įstaigą ir portalą galima paskaityti čia.

Redakcijos adresas:
Tiltų g. 16 (4 aukštas)
Klaipėda, LT-91246
Tel. + 370 650 77550
el. paštas: info@atviraklaipeda.lt